Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Utveckling, lärande och specialpedagogik
Engelsk benämning
Development, Learning and Special Education
Kurskod
UV218A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-05-26
Gäller från
2021-05-26
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV217A Sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla förståelse för specialpedagogikens uppkomst och utveckling samt för barns utveckling och lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv.
Innehåll
I kursen granskas specialpedagogikens uppkomst och utveckling i förhållande till dåtid, nutid och framtid. Specialpedagogiska begrepp och perspektiv presenteras, vilka studenten undersöker i relation till barns utveckling och lärande. Vidare problematiseras specialpedagogik som kunskapsområde i relation till styrdokument och social hållbar utveckling, med särskilt fokus på likvärdighet. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för specialpedagogikens uppkomst och utveckling ur ett historiemedvetet perspektiv,
2. redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv i relation till barns utveckling och lärande,
3. problematisera specialpedagogik i förhållande till styrdokument och likvärdighet.
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahlberg, Ann (2015). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar. 2., [förändrade] uppl. Stockholm: Liber (178 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (260 s)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (tillgänglig på internet) (97 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).