Kursplan våren 2022
        
    
        Kursplan våren 2022
    
    Benämning
            Förskolans och förskolläraryrkets framväxt
        Engelsk benämning
            History of Preschool and Preschool Profession
        Kurskod
            UV215A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
        Fastställandedatum
            2021-05-26
        Gäller från
            2021-05-26
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet
samt
Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap A, Samhällskunskap A, (Områdesbehörighet A6a/6a)
För flexibel variant även fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Syftet med kursen är studenten ska utveckla förståelse för skolväsendets, förskolans och förskolläraryrkets framväxt och utveckling.
Innehåll
        I kursen studeras förskolans och förskolläraryrkets historiska framväxt i relation till skolväsendet samt samhälleliga och politiska processer. Studenten får möjlighet att diskutera förskolans roll i samhället utifrån olika historiska uppfattningar kring utbildning och barndom. Vidare behandlas förskolepedagogiska inriktningar och influenser som har varit och är centrala för förskolans framväxt. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Inom ramen för akademisk literacy fokuserar denna kurs på att fördjupa studentens förståelse för och användning av referenshantering i egna texter.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för förskolans och förskolläraryrkets historiska framväxt i relation till samhälleliga och politiska processer,
2. reflektera över olika historiska uppfattningar kring förskolans roll i samhället, utbildning och barndom,
3. redogöra för förskolepedagogiska inriktningar och influenser.
Arbetsformer
        Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Bedömningsformer
        Prov 1: Muntlig examination med visuellt underlag (Oral Exam with Visual Support), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 2: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänt krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2020). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. 2. uppl. Stockholm: Liber (s. 28-32, 40-47) (12 s)??
Hammarström-Lewenhagen, Birgitta (2016). Förskolans århundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv. Malmö: Gleerups Utbildning (egenvalda kapitel om ca 40 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia. Förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (206 s)
Richardson, Gunnar (2010). Svensk utbildningshistoria: skola och samhälle förr och nu. 8. rev. uppl. Lund: Studentlitteratur (s. 11-16, 47-140) (98 s)
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur (s. 19-135) (116 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).