Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Förskola, värdegrund och samhälle
Engelsk benämning
Preschool, Values and Society
Kurskod
UV208A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-08-25
Gäller från
2021-08-25
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV207A Specialpedagogik i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans etiska och demokratiska uppdrag.
Innehåll
Inom kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter utifrån ett socialt och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv. Detta görs med hjälp av ett läroplansteoretiskt perspektiv som synliggör styrdokumentens historik och förändring. Dessutom anläggs ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en jämlik och hållbar förskola. I kursen fördjupas förståelsen för hur etik och värdegrund förhåller sig till förskolans läroplan och andra styrdokument. Studenten analyserar vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kritiskt analysera förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv
2. redogöra för grundläggande läroplansteoretiska aspekter i förhållande till förskolans historia och samhälleliga uppdrag.
3. kritiskt granska och ur ett intersektionellt perspektiv analysera förskolans värdegrund
4. diskutera samband mellan olika typer av styrdokument samt analysera dem med hjälp av vetenskapliga teorier och i relation till erfarenheter av verksamhetsförlagd utbildning
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som i huvudsak utgörs av gruppdiskussioner, seminarier, workshops och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.
Prov 2: Ledning av muntlig diskussion (Discussion Chair), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på prov 1.
För kursen gällande betygskriterier samt obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Biesta, Giert (2015). What is education for? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, Vol 50, No. 1, pp 75-87 (13 s) (tillgänglig på internet)
Englund, Tomas (2011). Utbildning som medborgerlig rättighet. Föräldrarätt eller barns rätt eller …? Göteborg: Daidalos (370 s)
Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012). Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber (s. 5-61, 80-115) (93 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (2014). Värdepedagogik: Etik och demokrati i förskola och skola. Stockholm: Liber (300 s)
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur (176 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande Skola Bildning. 5. uppl. Stockholm: Natur och Kultur (s 125-120) (75 s)
Mattsson, Tina (2015). Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. 2. uppl. Malmö: Gleerups (212 s)
Taefi, Nura (2009): The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).