Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Specialpedagogik i förskola
Engelsk benämning
Special Education in Preeschool
Kurskod
UV207A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-02
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV206A Omsorg, sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om specialpedagogik i förskola. Vidare ska studenten utveckla kunskaper och visa förmåga att kritiskt analysera och förstå samband mellan förskollärares förhållningssätt, miljö och enskilda barns förutsättningar. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förmåga att skapa utvecklings- och lärandemiljöer som gynnar alla barn oavsett levnadsvillkor.
Innehåll
Kursens huvudteman är barns hälsa, utveckling och lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. I kursen analyseras den specialpedagogiska verksamhetens olika förutsättningar samt diskuteras hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla barn i en inkluderande förskola. I kursen problematiseras också kategoriseringar av barn i svårigheter samt centrala begrepp och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Frågor om samverkan mellan aktörer på olika nivåer belyses genom att studenterna granskar, utformar och ger varandra respons på förslag till stödinsatser med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, utredningar, forskning, teori och styrdokument.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera en kritisk fråga som utgångspunkt för att sedan söka, granska och använda aktuell forskning inom det specialpedagogiska och utbildningsvetenskapliga forskningsområdet
- redogöra för och diskutera hur barns utveckling, lärande och välbefinnande påverkas av normer, levnadsvillkor och relationer
- redogöra för specialpedagogiska utmaningar i förskola samt förskollärarens ansvar och möjligheter att verka för alla barns gynnsamma utveckling
- identifiera och bemöta barn i behov av stöd
- formulera en handlingsplan för förskolans ansvar och arbete på individ-, grupp- och organisationsnivå utifrån ett dilemma med specialpedagogisk förankring
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, kamratrespons, grupparbete och individuella, muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig debatt med skriftligt underlag (Oral Debate with Written Basis), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig rapport med muntlig presentation (Written Report with Oral Presentation), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahlberg, Ann (2013). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar. Stockholm: Liber (178 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), Relationell specialpedagogik: I teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Balldin, Jutta (2010). Utsatta barn i förskola – utmaningar och möjligheter. En kunskapsöversikt. I: SOU 2010:95, Se, tolka och agera – allas rätt till en likvärdig utbildning. Stockholm: Utbildningsdepartementet (tillgänglig på internet) (60 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende Stockholm: Gothia Fortbildning ( s 223 )
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan: vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (kap. 2, 6, 9) (65 s)
Kristoffersen, Ann Elise & Simonsen, Eva (2014). Teacher-assigned literacy events in a bimodal, bilingual preschool with deaf and hearing children, Journal of Early Childhood Literacy, 14, 1, pp. 80-104 (tillgänglig på internet) (24 s)
Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Mohss, Nina (2014). ”Specialpedagogik i förskolan-ett problemorienterat synsätt” I: Margareta Sandström, Lena Nilsson & Jonas Stier (red.), Inkludering: möjligheter och utmaningar. Lund. Studentlitteratur (s. 75-88) (tillgänglig på internet) (13 s)
Olsson, Staffan (2011). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (valda delar ur kap 3 samt kap 4) (80 s)
Palla, Linda (2011). Med blicken på barnet: Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik. Malmö: Malmö högskola (tillgänglig på internet) (184 s)
Palla, Linda (2018). Individcentrerad prestation och måluppfyllelse i förskolan? Om åtgärdsprogram som examinerande dokument. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2), 89-106 (tillgänglig på internet) (18 s)
Åmot, Ingvild (2012). Etikk i praksis. Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning, 5(18) 2012, s. 1-11 (tillgänglig på internet) (11 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).