Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2015-01-19

Kursplan med gällandedatum 2015-01-19

Benämning

Utveckling, lärande och specialpedagogik

Engelsk benämning

Development, learning and special education

Kurskod

UV202D

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2014-11-05

Gäller från

2015-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV204D Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning (genomgången)

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

GXX

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i yrkeslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna, i relation till yrkesutbildning, ska utveckla grundläggande kunskaper om utveckling, lärande och specialpedagogik. Vidare ska studenterna fördjupa sin förmåga att problematisera samspelet mellan lärandepraktiker, lärares förhållningssätt och individens lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin förmåga att analysera och utveckla lärandesituationer som gynnar alla elever oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor, samt kunna utforma en pedagogisk utredning för elever i behov av särskilt stöd

Innehåll

Kursens huvudteman är lärande och utveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv. Studenterna definierar och utvecklar förståelse för ett relationellt förhållningssätt och elevers delaktighet i en inkluderande skola. Studenterna analyserar olika perspektiv på lärande utifrån lärande- och utvecklingsteorier samt ger exempel på hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla elever oavsett förutsättningar och villkor. Studenterna problematiserar kategoriseringar av elever i svårigheter samt begrepp, fenomen och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter behandlas och problematiseras utifrån såväl kognitiva som sociokulturella perspektiv. Dessutom diskuteras och exemplifieras hur utvecklande lärandemiljöer kan utformas för elever som har svenska som sitt första eller sitt andra språk. Frågor om samverkan på olika nivåer belyses genom att studenterna granskar, utformar och ger varandra respons på pedagogisk utredning med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, verksamhetsförlagd utbildning, utredningar, forskning och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, lärplattformar på nätet, grupparbete och individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett aktivt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Seminarium med presentationsunderlag (Seminar with Presentation), 4 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 2 & 4
Kriterier för betyget Godkänd
Kriterier för betyget Väl godkänd utöver kriterierna för betyget Godkänd
Prov 2: En pedagogisk utredning med analys som presenteras i seminarium samt en individuell text. (Action Plan and a Reflective Text), 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1 & 3
Kriterier för betyget Godkänd
Kriterier för betyget Väl godkänd utöver för betyget Godkänd
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på båda proven.

Kurslitteratur och övriga läromedel

de Boer, Anke, Pijl, Sip Jan & Minnaert, Alexander (2012). Students’ Attitudes towards Peers with Disabilities: A review of the literature, International Journal of Disability, Development and Education, 59(4), 379-392
Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur (172 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (valda delar ca 100 s.)
Hugo, Martin (2011) Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (s.124)
Illeris, Knud (2007). Lärande. Lund: Studentlitteratur. ( 2:a uppl.: kap.8, 9, 10)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (135 s.)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk: om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (157 s.)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: nationellt centrum för matematikutbildning. (100 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2012). Lärande skola bildning – grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur (2:a uppl.: kap. 5, 7,8, 11 samt 14, 3.a uppl.: 6, 8 – 10, 14)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Salameh, Eva-Kristina, red. (2012). Flerspråkighet i skolan – språklig utveckling och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur (kap. 1-4)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
www.skolverket.se
Dessutom tillkommer artiklar, avhandlingar och skönlitteratur samt aktuella styrdokument.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.