Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Oral hälsa – behandling III, grupper med särskilda behov, hälsopromotion II, vetenskap II
Engelsk benämning
Oral Health – Treatment III, Groups with Special Needs, Health Promotion II, Science II
Kurskod
TV335A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2022-12-14
Fastställandedatum
2022-12-14
Gäller från
2025-08-25
Behörighetskrav
För tillträde till terminskurs 5 ska samtliga provmoment från kurs TV333A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2501, från kurs TV334A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Oral hälsa
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring undersökning och behandling av barn, ungdomar, vuxna och äldre. Studenten tränas i att hantera mer komplexa behandlingssituationer och får fördjupade kunskaper om våld i nära relationer. Studenten utvecklar förmågan att bedöma sin egen insats genom att följa upp utförda behandlingar och utvärdera resultatet av dessa.
Studenten inhämtar kunskap om funktionsvariationer, allmänsjukdomar och åldersrelaterade tillstånd och om hur dessa tillstånd påverkar den orala hälsan. Studenten reflekterar och diskuterar kring hur tandvård och hälsofrämjande insatser bör anpassas för dessa grupper. Kunskap om läkemedel och dess verkningsmekanismer fördjupas under denna termin.
Studenten utvecklar förståelse för hur tobaksbruk och andra livsstilsrelaterade faktorer kan påverka den orala hälsan och om hur hälsofrämjande insatser kan anpassas till sådana faktorer.
Studenten genomför tillsammans med medstudent en hälsofrämjande utbildningsinsats för en grupp i samhället.
Under kursen genomförs verksamhetsförlagd utbildning på folktandvårdsklinik, vilket ger studenten möjlighet att såväl få träning i teamtandvård som att ytterligare utveckla självständighet och ett professionellt förhållningssätt. Auskultation och studiebesök inom uppsökande tandvård för äldre och sjuka patienter ingår.
Den vetenskapliga delen i utbildningen stärks genom fördjupad undervisning i vetenskapsteori och forskningsmetodik och genom att studenten genomför en projektplan inför det självständiga arbetet (examensarbetet).
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara vanligt förekommande allmänsjukdomar, läkemedelsbehandlingar och livsstilsfaktorer samt hur dessa kan påverka den orala hälsan
- förklara livsstilsfaktorers och det allmänna hälsotillståndets betydelse för den orala hälsan hos äldre
- analysera på vilket sätt vanligt förekommande allmänsjukdomar och funktionsvariationer hos barn och vuxna kan ha betydelse för den orala hälsan
- redogöra för etiologi, risk- och friskfaktorer för olika grupper med särskilda behov
- diskutera begreppen nödvändig tandvård och munhälsobedömning
- förklara tobaksbrukets skadeverkningar på den allmänna och orala hälsan samt olika metoder för tobaksavvänjning
- förklara hur endoparodontala samband uppkommer, diagnostiseras och behandlas
- förklara olika protetiska ersättningars konstruktioner
- förklara avvikelser i tuggsystemet samt beskriva hur dessa kan behandlas
- reflektera över omständigheter kring våld i nära relation utifrån ett genusperspektiv
- redogöra för lagstiftning och tandvårdens ansvar när det gäller individer som varit utsatta för våld i nära relationer
- förklara hur patienter som varit utsatta för våld och övergrepp kan identifieras i tandvårdssituationen
- förklara olika metoder avseende stöd och bemötandestrategier i tandvården
- reflektera över tandvårdsrädslans inverkan på oral hälsa och hälsobeteende
- diskutera den orala hälsans betydelse för individens välbefinnande och det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan
- förklara tand- och bettutvecklingsstörningars etiologi, epidemiologi och behandling utifrån aktuellt vetenskapligt kunskapsläge
- redogöra för handläggningen vid olika typer av trauma mot tänder och käkar i primära och permanenta bettet
- förklara övergripande för kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt premisser som styr val av metod
- diskutera relevanta statistiska begrepp
- beskriva vetenskapsteoretiska synsätt och kunskapsbegrepp i förhållande till tandhygienistprofessionen och kunskapsområdet oral hälsa
- redogöra för hur skador i samband med trauma samt munslemhinneförändringar ska hanteras hos barn
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt anpassa bemötande av patienter utifrån patientens individuella behov
- självständigt utforma och genomföra omhändertagande av patienter med karies och parodontala sjukdomar
- självständigt genomföra intraoral undersökning, sammanställa och presentera undersökningsresultat och i samverkan med patienten/berörda parter diskutera behandlingsalternativ och kostnadsförslag
- självständigt och i samverkan med patient initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande insatser
- självständigt dokumentera adekvata uppgifter i patientjournalen i enlighet med relevanta författningar inklusive dokumentation av kostnadsförslag
- självständigt utvärdera behandlingsresultat och diskutera detta med patienten
- planera och utföra behandlingsinsatser självständigt och i samverkan inom tandvårdsteamet
- i samverkan med medstudent genomföra och utvärdera en hälsofrämjande utbildningsinsats riktad till en grupp i samhället
- förklara regelverket för Statligt tandvårdsstöd och Regionernas tandvårdsstöd inklusive munhälsobedömning
- förklara kännetecken på tandvårdsrädsla samt dess inverkan på oral hälsa och hälsobeteende
- analysera interaktionen med patienten i tandvårdssituationen med hänsyn till beteendevetenskapliga och etiska aspekter
- självständigt samverka med andra yrkesgrupper inom tandvård och sjukvård
- bedöma indikation för och självständigt utföra röntgenundersökningar med minsta möjliga stråldos till patient och tandvårdspersonal
- självständigt utföra undersökning av käkled och tuggmuskulatur
- självständigt utföra infiltrations- samt mandibularanestesi
- tillämpa kunskaper om forskningsmetodik och vetenskapliga analysmetoder med relevans för kunskapsområdet oral hälsa
- tillämpa och tolka grundläggande begrepp inom statistik samt inom kvalitativ forskning
- tillämpa ett grundläggande vetenskapligt förhållningssätt
- formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för professionen och kunskapsområdet oral hälsa
- tillämpa litteratursökning inom området oral hälsa i vetenskapliga databaser samt använda relevant litteratur till problemområdet
- motivera ett lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt utifrån vald problemställning och med forskningsetiska överväganden
- muntligt och skriftligt presentera en projektplan samt kritiskt granska och opponera på andra studenters projektplan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt analysera kvalitet och resultat av egen insats i tandvårdssituationen utifrån patientens livssituation, allmänna hälsotillstånd, könstillhörighet och etniska bakgrund
- analysera hur värderingar och normer påverkar människosyn och människors beteende
- analysera egen kunskap, färdigheter och förhållningssätt i mötet med andra individer och i relation till professionen och livslångt lärande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Studenten har klinisk färdighetsträning på universitetstandvårdskliniken och behandlar både barn, ungdomar och vuxna under hela kursen med ökade krav på självständighet. Därutöver genomförs extern verksamhetsförlagd utbildning på en folktandvårdsklinik. Behandlingar utvärderas och studenten utvecklar förmågan att bedöma sin insats, resultatet av insatta åtgärder samt planera framtida behov av uppföljning och behandling. En strukturerad klinisk examination genomförs, vilken följs upp med en individuell utvecklingsfokuserad handlingsplan formulerad av studenten.
Auskultation och studiebesök sker inom uppsökande tandvård för äldre och sjuka patienter liksom studiebesök på Kompetenscentrum för våld i nära relation. Teamarbete med tandläkarstudenter på fakulteten utökas.
Bedömningsformer
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer – patient, kamratåterkoppling, och vetenskapligt skrivande. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenteni lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- skriftlig individuell tentamen (15 hp).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 6.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel:
Ahlborg B, Sellgren M, editors. Munhälsa sjukdom och funktionshinder: kortfattad vägledning. Johanneshov: TPB; 2009.
Axell T. Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: klinisk diagnostik och behandling. Stockholm: Gothia fortbildning; 2015
Bell J. Introduktion till forskningsmetodik. 4., [uppdaterade] uppl. Lund: Studentlitteratur; 2006.
Björk J. Praktisk statistik för medicin och hälsa. Första upplagan, [ny tryckning]. Stockholm: Liber; 2020.
Bringsén Å, Lindström P N. Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Liber: 2019.
Dérand T, Molin M. Dentala material: bra att veta i klinisk vardag, Stockholm: Gothia AB, 2004.
Ekberg EC, Lindfors E. Bettfysiologi för tandsköterskor och tandhygienister. Gothia Kompetens, 2022
Ejlertsson G. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, 2019.
Edqvist L. Tobak & tänder: en handledning för tandvårdspersonal: hur få patienter att sluta röka?. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) i samarbete med Centrum för tobaksprevention, Stockholms läns landsting och Tandvård mot tobak; 2002.
Hakeberg, M, & Lundgren, J. Chapter 1. Symptoms, clinical characteristics and consequences. In Cognitive Behaviour Therapy for Dental Phobia, Eds L-G Öst, E Skaret. Oxford: Wiley-Blackwell Publishers. 2013 (pp. 3-19).
Henricson M, editor. Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur; 2017.
Holm Ivarsson B, Sjögren K. MI – motiverande samtal: praktisk handbok för tandvården. Tredje upplagan. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016.
Karlsson S, Nilner K, Dahl BL, ed. Stockholm: Gothia, 2013. A textbook of fixed prosthodontics : the Scandinavian approach, 2nd.
Koch, G. Poulsen, S. Espelid, I. Hallbek, D. (2017). Pediatric Dentistry – A Clinical Approach. 3:e edition Blackwell: John Wiley Sons
Lang NP & Lindhe J. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Blackwell and Munksgaard, 2015 (6th edition).
Larsson C, Ekenbäck J, Skitteck Janda M, Mattheos N. Implantat: att förebygga, diagnostisera och hantera komplikationer. Gothia kompetens; 2020.
Mattsson U, Bäckman K. Oral medicin i teori och praktik. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016.
Mohlin B, Follin M, Hagberg C. Ortodonti varför, när, hur? Stockholm: Gothia Fortbildning; 2017.
Mejàre I, Modéer T, Twetman S. Pedodonti modern odontologi. Johanneshov: MTM; 2019.
Norlén P, Lindström E, editors. Farmakologi. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber; 2021.
Olsson H, Sörensen S. Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Sthlm: Liber, 2011.
Patel R, Davidson B. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur; 2019.
Skott P, Wårdh I, Lindmark U, Stenberg, I. Gerodonti : äldretandvård i teori och praktik. Stockholm: Gothia Fortbildning AB; 2019
Thurén T. Vetenskapsteori för nybörjare. Upplaga 3. Stockholm: Liber; 2019.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.