Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Tandteknikern i samhället
Engelsk benämning
The Dental Technician in the Society
Kurskod
TV226A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2003-05-20
Fastställandedatum
2021-12-06
Gäller från
2022-01-24
Behörighetskrav
Den studerande ska vara godkänd på terminskurs 4 samt terminskurs 5.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till individens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö universitets övergripande mål, nedanstående mål.
Innehåll
Terminskurs 6 är uppbyggd kring temat ”Tandteknikern i samhället.” Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att efter ett sjukdomsförlopp rehabilitera oralprotetiskt med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål.
Under termin 6 avslutas grundutbildningen till tandtekniker med nya delmoment som bygger på de tidigare men som både breddar och fördjupar studenternas kunskaper och färdigheter. Samtidigt förväntas studenterna kunna uppvisa en sådan mognad att de självständigt kan ansvara för såväl kunskapsinhämtning som färdighetsträning.
Terminskurs 6 bygger i huvudsak på två delmoment; dels ett självständigt arbete (examensarbete för kandidatexamen) som syftar till att ge en individuell teoretisk och eventuellt även praktisk fördjupning inom ett dentaltekniskt problemområde, en teoretisk orientering om den aktuella forskningen inom området samt en ökad förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå; dels ett delmoment som innehåller praktisk och teoretisk fördjupning av kunskaper och färdigheter inom det tandtekniska området med tyngdpunkt på avancerade framställningstekniker för dentala rekonstruktioner.
Terminskursen avslutas med att studenterna, förutsatt att utbildningens samtliga kurser är avklarade med godkänt resultat, erhåller tandteknikerexamen samt kandidatexamen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- syntetisera bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster
- syntetisera de artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer
- analysera mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- analysera klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och självständigt planera sitt arbete därefter
- syntetisera sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet
- analysera användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter
- syntetisera hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner
- vara delaktiga i terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga information nationellt och internationellt
- syntetisera betydelsen av processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt fysikaliska och kemiska egenskaper för de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen
- förklara den orala hälsan i relation till människans ålder, bakgrund och ursprung, orala funktionsnedsättningar och de speciella krav det ställer på tandvården
- förklara de samhälleliga förutsättningar som finns för tandteknisk verksamhet och tandvårdens övergripande organisationsstruktur
- förklara principer för behandling med dentala implantat
- beskriva käkprotetik och anaplastologi
- övergripande förklara forskningsmetodik och vetenskapsteori.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka, värdera och syntetisera vetenskaplig information som huvudsaklig kunskapsbas för kursen samt kunna göra en nulägesanalys och identifiera kunskapsluckor inom ett avgränsat område
- under handledning, planera och genomföra samt skriftligen och muntligen kommunicera resultat av egna projekt och andras forskning
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik
- syntetisera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner
- självständigt hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat
- självständigt planera, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa
- ansvara för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- självständigt sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet
- visa förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visa ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång
- bidra till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd genom att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet
- visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Mål för kandidatexamen
Se Utbildningsplan för tandteknikerutbildning.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Allt eftersom studenternas insikt och erfarenhet ökar sker en fördjupning av kunskaperna och utveckling av kompetens, genom att sammanhang med tilltagande komplexitet introduceras.
Resurser och lärande – Arbetsformer
Följande arbetsformer ingår i utbildningen: gruppträffar, demonstrationer, praktiskt arbete på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten ska göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning ska tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat.
Självständigt arbete (examensarbete)
Studenterna genomför ett vetenskapligt självständigt arbete (examensarbete, 15 hp) som redovisas såväl muntligt som skriftligt under kursen. Genomfört arbete lämnas in skriftligen vid angiven tid. Bedömning sker i samband med muntlig diskussion mellan opponerande och responderande studentgrupper.
Den vetenskapliga strimman löper under hela utbildningen och efter godkänt resultat, erhåller studenterna kandidatexamen.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
- fortlöpande utvärdering (formativ bedömning) under terminskursen, tex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både i grupparbete och praktisk färdighetsträning. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering
- skriftlig och muntlig examination (målrelaterad summativ bedömning) i slutet av kursen och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment enligt ovan
- självständigt arbete (examensarbete). Vid bedömningen värderas den skriftliga uppsatsen samt studentens insatser vid den presentation och opposition som avslutar examensarbetet. I tillägg krävs aktivt deltagande som respondent och opponent för bedömningen godkänt.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen.
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.