Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Laboratoriet i vårdprocessen
Engelsk benämning
The Laboratory in the Healthcare Process
Kurskod
TV225A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-06-03
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på terminskurs 4 samt vara godkänd på terminskurs 3.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö universitet övergripande mål, följande för praktikåret gemensamma mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurserna 4 (TV224A) och 5 (TV225A) är upplagda som ett praktikstudieår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikstudieåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett eller flera tandtekniska laboratorier och/eller i motsvarande/angränsande/tandtekniska verksamheter. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall och därtill hörande kursmål skall studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet och dels inom vårdteamet. Särskild vikt skall läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Kostnader för resor i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen kan tillkomma.
Under praktikstudieåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter, ofta i form av fall, som studenten arbetar med varje vecka och som lämnas in. Fallen avslutas ofta med ett seminarium, som studenterna till stor del själva ansvarar för, där studenten aktivt deltar genom presentation och diskussion. Studenten medverkar även vid föreläsningar/efterläsningar på fakulteten även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikstudieåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- analysera bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster
- syntetisera de artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer
- ha fördjupade kunskaper om mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- tillämpa klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och planera sitt arbete därefter
- syntetisera sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur produkter och material påverkar allmänhälsan, munhälsan och miljön
- redogöra för användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter
- analysera hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner
- visa kunskap om terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga kunskap i ett globalt perspektiv
- analysera betydelsen av processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt fysikaliska och kemiska egenskaper för de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen
- visa fördjupad kunskap om den orala hälsan i relation till människans ålder och de speciella krav detta ställer på tandvården
- visa kunskap om de samhälleliga förutsättningar som finns för tandteknisk verksamhet och tandvårdens övergripande organisationsstruktur.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- självständigt tillämpa utmaningsbaserat lärande och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen
- söka, värdera och analysera vetenskaplig information som huvudsaklig kunskapsbas för kursen samt kunna göra en nulägesanalys och identifiera kunskapsluckor inom ett avgränsat område
- visa förståelse för och förmåga att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
- analysera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt syntetisera detta vid framställning av protetiska konstruktioner
- hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat
- med begränsad handledning planera för, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg
- värdera och skriftligt och muntligt kommunicera nationella och internationella vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och att utvärdera denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt ha tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa
- visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet
- visa förståelse för den patientbehandling studenten deltar i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visa ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång
- visa ett långtgående ansvar för att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material så att de bidrar till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder
- visa förståelse för betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt
- visa insikt om människors ansvar för hur kunskap används.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratorium, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet/ Verksamhetsförlagd utbildning
Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Föreläsningar och efterläsningar
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper eller individuellt och som kompletteras med seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Bedömning sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i
- fortlöpande utvärdering (formativ bedömning), genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både på litteraturseminarium och under praktisk färdighetsträning under VFU, med loggboken som bedömningsunderlag
- skriftlig och muntlig examination (målrelaterad formativ och summativ bedömning) under och i slutet av kursen.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet i seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt.
Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning och kamratbedömning. Om ett moment blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Slutlig bedömning för godkännande görs vid kursens slut. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.