Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Oral rehabilitering och processteknologi
Engelsk benämning
Oral rehabilitation and process technology
Kurskod
TV203A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2013-08-22
Gäller från
2013-08-22
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på termin 2 (TV202A) samt vara godkänd på termin 1 (TV201A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurs 3 är uppbyggd kring temat ”Oral rehabilitering och processteknologi” och är indelad i 4 integrerade delmoment; materiallära, fastsittande protetik, bettfysiologi och avtagbar protetik. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under termin 3 vidgas detta perspektiv genom delmomenten bettfysiologi och avtagbar protetik med inriktning på delproteser. Inom ämnet fast protetik tillkommer brokonstruktioner i metallkeramik och helkeramiska tandrekonstruktioner. Parallellt fördjupar studenterna sina kunskaper i materiallära för att få förståelse för de olika processer och material som används inom de olika delmomenten.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa fördjupad kunskap om processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa fördjupad kunskap om bettets och munhålans normalanatomi samt partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer avseende käkrelationer och artikulationsmönster.
- kunna analysera tuggsystemets uppbyggnad och normalfunktion samt principer för val av artikulationsmönster vid protetisk rehabilitering.
- visa kännedom om kraniomandibulära störningar och deras förekomst, uppkomst, förlopp och behandling.
- visa kännedom om principer för behandling med dentala implantat.
- kunna analysera tuggapparatens artikulationsmönster med hjälp av digitala och analoga hjälpmedel samt ha kunskap om olika artikulatorers funktion och användningsområden.
- kunna förklara betydelsen av munhålans barriärfunktion och hur den kan upprätthållas vid belastning av orala hård- och mjukvävnader.
- kunna analysera dentala rekonstruktioner relaterat till inflammationsutveckling i munhålan.
- kunna förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet.
- visa kännedom om mekanismerna för bindning av dentala material till emalj och dentin.
- kunna förklara principer och förutsättningar för att med fast och avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom återupprätta en god oral funktion.
- visa kunskap om de estetiska principer som tillämpas inom tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa fördjupad förmåga att söka, värdera och använda vetenskaplig information nödvändig för de fall som avhandlas under kursen.
- kunna analysera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
- kunna framställa bettskenor och ha kunskap om utformning, användningsområde och funktion hos olika specialanpassade skenor/skydd.
- visa förmåga och ansvar för att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
- kunna använda CAD/CAM för analys och framställning av olika specialanpassade tandtekniska produkter.
- självständigt kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt sätt, samt med hänsyn taget till arbetsmiljö och ergonomi.
- kunna planera för, utforma, framställa och utvärdera de komplexa protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen.
- kunna analysera, planera och utföra bettanalys och preprotetisk bettslipning av modeller i artikulator.
- kunna bedöma naturliga tänder med avseende på optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt eftrlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet.
- visa förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och ansvar för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång.
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation
- kunna förhålla sig vetenskapligt till odontologisk information.
Arbetsformer
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av sex till tio studenter och en tutor. PBL är den grundläggande arbetsformen. Man utgår ifrån fall eller problem. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas 1 gång i veckan, cirka fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till basgruppsarbetet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
- fortlöpande utvärdering
- skriftlig och/eller muntlig examination.
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur anvisas ej vid problembaserat lärande.
Kursvärdering
Utvärdering av kursen genomförs och sammanställs av examinationsavsvarig och dokumentet distribueras till programansvarig, kursansvarig, Grundutbildningsnämnden och studentkåren.
Feedback ges till den kurs som gjorde utvärderingen och till den kommande kursomgången, med angivande av de ändringar som har gjorts.
Övrigt
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.