Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2012-10-05

Kursplan med gällandedatum 2012-10-05

Benämning

Examensarbete

Engelsk benämning

Thesis

Kurskod

SY200G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2012-09-26

Gäller från

2012-10-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY211G Forskningsmetodik och vetenskapsteori (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska kunna genomföra ett vetenskapligt arbete som bygger på för yrkesrollen relevanta kunskaper. Den ska främja studenternas förmåga att tillvarata och systematisera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.

Innehåll

Under denna kurs skall den studerande fördjupa sig inom något område som har anknytning till studie- och yrkesvägledning. Fördjupningen skall bygga på tidigare kunskaper som den studerande inhämtat under sin utbildning och ha anknytning till den framtida yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Fördjupningen sker dels genom litteraturstudier, dels genom ett examensarbete, enskilt eller i par, som bestäms i samråd med handledare. Genomförandet av detta projekt utgör en tillämpning av de metoder som studerats tidigare i utbildningen och dokumenteras skriftligt. Särskild vikt läggs vid tillämpning av de forskningsmetodiska kunskaper som förvärvats under tidigare kurs.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• formulera ett vetenskapligt problem med relevans för studie- och yrkesvägledningens område
• redogöra för delar av tidigare forskning inom valt problemområde samt relatera arbetet till dessa
• välja och kritiskt beskriva ett lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden utifrån det valda problemet
• analysera och diskutera insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis samt identifiera ytterligare kunskapsbehov.
• presentera sitt examensarbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad, formellt korrekt och språkligt klar
• diskutera och försvara sitt examensarbete samt opponera på ett annat examensarbete

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare inom högskolan. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av utsedd handledare. Också seminarier ingår. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten

Bedömningsformer

Examensarbetet redovisas offentligt och diskuteras vid ett seminarium med utsedd opponent. I de fall två studenter har utfört ett gemensamt arbete ska redovisningen vara sådan att de individuella arbetsinsatserna kan bedömas.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
För betyget VG krävs att studenten visar att hon/han har ett tydligt självständigt analytiskt förhållningssätt till utbildningens centrala begrepp och tankemodeller som har relevans för examensarbetet samt relatera dessa till det empiriska materialet. Presentationerna karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.

Kurslitteratur och övriga läromedel

För examensarbetet relevant litteratur som anges i särskild referensförteckning.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna uppmanas vid kursstarten att i sina examensarbeten beakta Malmö Högskolas tre perspektivområden.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.