Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

Studie- och yrkesvägledning i ett normkritiskt perspektiv

Engelsk benämning

Career Counselling in a Norm Critical Perspective

Kurskod

SY193G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet

Inrättandedatum

2012-09-07

Fastställandedatum

2022-03-02

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla färdigheter för att kunna vägleda människor från skilda sammanhang och med olika förutsättningar. Kursens fokus är att synliggöra och problematisera egna socialt och kontextuellt skapade föreställningar och normer.

Innehåll

I kursen behandlas perspektiv på genus, migration och generation med utgångspunkt från hur studentens föreställningar och normer kring dessa kan påverka individen i ett vägledningssammanhang. Dessa perspektiv behandlas och synliggörs normkritiskt såväl teoretiskt som vägledningsmetodiskt. Studenten ska under kursen utveckla sin egen självmedvetenhet bland annat genom att dokumentera sin reflexivitet kring perspektiven. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna redogöra för och problematisera individers skilda förutsättningar vad gäller inträde och etablering i utbildning och arbetsliv ur ett normkritiskt perspektiv
  • kunna reflektera kring sina egna normer om arbete och studier samt sina föreställningar om individer i olika kontexter
  • kunna utveckla strategier för att arbeta på ett inkluderande sätt med karriärutveckling med individer som har olika förutsättningar och behov.
  • visa förmåga att problematisera sina ställningstaganden ur ett normkritiskt perspektiv
  • visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, metodikpass och workshops.

Bedömningsformer

Kursen examineras i sin helhet i fem uppgifter: Lärandemål ett examineras genom att studenterna planerar, genomför, deltar vid och analyserar gruppvägledning. Lärandemål två examineras genom en skriftlig analys. Lärandemål tre examineras vid ett seminarium med ett skriftligt underlag i form av en rapport. Lärandemål fyra examineras vid ett seminarium. Lärandemål fem examineras genom en text.Kursen examineras i sin helhet i fem uppgifter: Lärandemål ett examineras genom att studenterna planerar, genomför, deltar vid och analyserar gruppvägledning. Lärandemål två examineras genom en skriftlig analys. Lärandemål tre examineras vid ett seminarium med ett skriftligt underlag i form av en rapport. Lärandemål fyra examineras vid ett seminarium. Lärandemål fem examineras genom en text.
Vid bedömningen beaktas utöver innehållsaspekter god språkbehandling, struktur och presentationsform vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019) Normkritisk pedagogik. Lund: Studentlitteratur. (360 s)
Sawyer, Lena (2006) Att koppla drömmar till verkligheten: SYOkonsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet?i SOU 2006:40 (62 s)
SOU2014:6 Män och jämställdhet. (kap 5, 19s) http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/39/45/9a43c7a5.pdf
Wikstrand, F & Lindberg, M (2015) Tala om arbetslivet! : ett genusmedvetet och normkritiskt metodmaterial för hela skolan: Stockholm: Skolverket. (102 s)
Zimmerman, F. (2018). Det tillåtande och det begränsande. En studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis; 2018. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/54036 (244 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.