Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Studie- och yrkesvägledning i ett normkritiskt perspektiv
Engelsk benämning
Career Counselling in a Norm Critical Perspective
Kurskod
SY193G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-16
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY192G Ledarskap och förändringsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla färdigheter för att kunna vägleda människor från skilda sammanhang och med olika förutsättningar. Kursens fokus är att synliggöra och problematisera egna socialt och kontextuellt skapade föreställningar och normer.
Innehåll
I kursen behandlas perspektiv på genus, migration och generation med utgångspunkt från hur studentens föreställningar och normer kring dessa kan påverka individen i ett vägledningssammanhang. Dessa perspektiv behandlas och synliggörs normkritiskt såväl teoretiskt som vägledningsmetodiskt. Studenten ska under kursen utveckla sin egen självmedvetenhet bland annat genom att dokumentera sin reflexivitet kring perspektiven. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för och problematisera individers skilda förutsättningar vad gäller inträde och etablering i utbildning och arbetsliv ur ett normkritiskt perspektiv
- kunna reflektera kring sina egna normer om arbete och studier samt sina föreställningar om individer i olika kontexter
- kunna utveckla strategier för att arbeta med karriärutveckling med individer som har olika förutsättningar och behov i såväl tal som skrift
- visa förmåga att formulera sina ställningstaganden i ett normkritiskt perspektiv
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, metodikpass och workshops.
Bedömningsformer
På kursen finns två examinationer. Studenten ska i par planera och genomföra ett gruppvägledningstillfälle med tema normkritik/normkritiskt pedagogik samt utifrån detta författa en rapport där tillfället beskriv, utvärderas och analyseras. Studenten examineras vidare genom en individuell slutrapport, som redovisas såväl muntligt vid seminarium och genom en skriftlig inlämning i anslutning till seminariet. I rapporten ska framgå hur studenten reflekterar över hur de olika aspekterna av samtliga lärandemål samt hur dessa påverkar deras ställningstaganden och agerande i vägledningssituationer. Vid bedömningen läggs särskild vikt vid studentens reflexivitet i förhållande till lärandemålen.
Vid bedömningen beaktas utöver innehållsaspekter god språkbehandling, struktur och presentationsform vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bernhardtz, Victor (red.) (2012) Skitliv. Ungas villkor på en förändrad arbetsmarknad. Atlas (189s)
Bromseth, J., Darj, F (red.) (2010) Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Skrifter från Centrum för genusvetenskap.
Mendel-Enk, S. (2005) Med uppenbar känsla för stil – ett reportage om manlighet. Månpocket
Sawyer, Lena (2006) Att koppla drömmar till verkligheten: SYOkonsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet?i SOU 2006:40 (62 s)
SOU2014:6 Män och jämställdhet. (kap 5, 19s) http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/39/45/9a43c7a5.pdf
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.