Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Benämning

Ledarskap och förändringsarbete

Engelsk benämning

Leadership and Change Work

Kurskod

SY192G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-06-16

Gäller från

2015-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY161G Fördjupningsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i ledarskap för att kunna ta aktiv del i förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet.

Innehåll

I kursen behandlas olika perspektiv på förändring inom såväl privat som offentlig sektor. Dessutom behandlas olika strategier för att bedriva förändringsarbete och att möta det motstånd som kan komma att artikuleras. Särskild vikt läggs vid olika typer av ledarstilar i relation till olika situationer och sammanhang. I kursen behandlas studie- och yrkesvägledarens deltagande vid förändringsarbeten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • identifiera centrala förutsättningar för förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet
  • beskriva och motivera val av strategier vid förändringsarbete
  • redogöra för och analysera olika typer av ledarskap vid förändringsarbete
  • visa prov på hur studie- och yrkesvägledare kan agera i en ledarroll under ett förändringsarbete

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbete, pararbete och självstudier, vilka utvecklas utifrån kursens syfte och lärandemål.

Bedömningsformer

En delexamination genomförs på kursens lärplattform genom att studenten i dialog med sina studiekamrater behandlar och problematiserar kursens centrala innehåll och teman.
En delexamination genomförs skriftligt och muntligt på ett seminarium genom att studenten presenterar och diskuterar sina analyser av centrala begrepp i kursen utifrån anvisade artiklar från kurslitteraturen.
Den övergripande examinationen genomförs skriftligt och muntligt i form av ett avslutande seminarium. Till grund för detta seminarium ligger studentens studier av ledarskap och förändringsarbeten i organisationer inom privat och offentlig verksamhet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar att hon/han har ett självständigt analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och tankemodeller. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Abrahamsson, B & Andersen, J A (2005). Organisation: att beskriva och förstå organisationer. Malmö: Liber. (309 s)
Huzell, H (2005). Management och motstånd: offentlig sektor i omvandling - en fallstudie. Diss. Karlstad: Karlstads universitet. (kap 2 ”Om motstånd”, 33 s) Hämtat: http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:5285/FULLTEXT01 (2015-06-15)
Larsson P och Löwstedt J (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete Lund: Studentlitteratur. (240 s)
Olofsdotter, G (2006). I skärningspunkten mellan motstridiga krav och intressen: om ledarskap i bemanningsföretag. Stockholm: Arbetslivsinstitutet. (33 s) Hämtat: http://nile.lub.lu.se/arbarch/aio/2006/aio2006_09.pdf (2015-06-15)
Patton, W & McMahon, M (2014). Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 3 uppl. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 9 ”A Systems Theory Framework of Career Development”, kap 12 ”Career Development Learning in School Systems) (56 s.)
Sundhage, P & Solin, E (2013). Att leda med glädje: spela på bästa fot. Stockholm: Bonnier pocket. (309 s)
Vetenskapliga tidskriftsartiklar tillkommer.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.