Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-01-15

Kursplan med gällandedatum 2018-01-15

Benämning

Vägledning i omställning och rehabilitering

Engelsk benämning

Counselling as a Method Connected to Working Life Transitions and Rehabilitation

Kurskod

SY173G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-12-18

Gäller från

2018-01-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Samhällskunskap A.
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY170G Arbetsliv och omvärld (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna skall utveckla kunskaper om teorier och modeller samt hur dessa praktiskt omsätts vid vägledning i rehabiliterings- och omställningsprocesser i arbetslivet.

Innehåll

Under kursen behandlas och presenteras samtalsformer i rehabiliterings- och omställningsverksamhet utifrån kursens teoretiska utgångspunkter. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lösningsinriktade och motiverande samtalsformers effektivitet som vägledningsmetod. De studerande utvecklar sin förmåga att se den enskilda människan genom att konstruera en plan för omställning. Under kursen diskuteras det etiska förhållningssättet i mötet med individer. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna beskriva centrala begrepp och relevanta teorier inom rehabilitering, omställning och vägledning och relatera sitt eget förhållningssätt till begreppen
  • kunna upprätta en plan för rehabilitering och omställning anpassad till individens behov och förutsättningar
  • kunna planera, genomföra och analysera samtal med ett lösningsfokuserat och motiverande förhållningssätt.
  • kunna planera och genomföra en gruppaktivitet.
  • Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Bedömningsformer

Delprov 1, som svarar mot de två första lärandemålen, består i att studenten individuellt utformar en plan för en person som är i behov av rehabilitering för att åter kunna finna en plats på arbetsmarknaden.
Vid delprov 2, som primärt svarar mot det tredje och sekundärt mot det det första lärandemålet, examineras studenten via ett digitalt dokumenterat samtal med en person som befinner sig i en omställningsprocess.
Delprov 3 görs i form av en självanalys där studenten reflekterar kring sitt eget förhållningssätt och samtalsfärdigheter samt relaterar dessa till kursens teoretiska perspektiv inom rehabilitering, omställning och vägledning. Detta avslutande prov svarar mot det första lärandemålet..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ahlstrand, Roland (2006) Strategier i tiden Forskning i Halmstad nr 11, Högskolan i Halmstad ISSN 1400-5409; 11 (189 s). Kan laddas ner på itslearning.
Bergroth L, Ekholm J, Ekholm K S, Westerhäll L W (2015). Rehabiliteringsvetenskap –
Rehabilitering till arbetslivet - I ett flerdisciplinärt perspektiv Lund: Studentlitteratur (272s)
Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Studentlitteratur (valda delar)
Jacobs E, Harvill R, Masson R, Schimmel C (2012). Group Counseling – strategies and skills.
Brooks/Cole CENCAGE Learning. (460 s).
Lovén, A (2015) Karriärvägledning – en forskningsöversikt. Studentlitteratur. (Valda delar,
60s)
Miller, William R & Rollnik, Stephan (2013) Motiverande samtal, Natur & Kultur. (valda
delar).
Sigurdardottir, Anna, Birgisdottir, Björg & Jonsdottir, Sigridur Hulda (2015) WATCH, 144
s En handbok i gruppvägledning, Vilka alternativ finns? Tänka - Välja – Handla. Tremedia
Borås.
Zweigbergk, Von Charlotta (2016) Fattigfällan. Finns som pocket att beställa på nätet och finns även tillgänglig i bokhandeln (255s).
Tillkommer rapporter och skrifter som läggs ut på itslearning för nedladdning.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.