Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Coaching i omställning och rehabilitering
Engelsk benämning
Coaching as a Method Connected to Working Life Transitions and Rehabilitation
Kurskod
SY172G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-11-11
Gäller från
2014-11-11
Behörighetskrav
Samhällskunskap A.
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY170G Arbetsliv och omvärld (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla kunskaper om teorier och modeller samt hur dessa praktiskt omsätts vid coaching i rehabiliterings- och omställningsprocesser i arbetslivet.
Innehåll
Under kursen behandlas och presenteras coaching i rehabiliterings- och omställningsverksamhet utifrån kursens teoretiska utgångspunkter. Särskild uppmärksamhet ägnas åt coachingens effektivitet som vägledningsmetod. De studerande utvecklar sin förmåga att se den enskilda människan genom att konstruera en plan för omställning. Under kursen diskuteras det etiska förhållningssättet i mötet med individer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna beskriva centrala begrepp och relevanta teorier inom rehabilitering, omställning och coaching och relatera sitt eget förhållningssätt till begreppen
- kunna upprätta en plan för rehabilitering och omställning anpassad till individens behov och förutsättningar
- kunna planera, genomföra och analysera samtal med ett coachande och motiverande förhållningssätt.
- kunna planera och genomföra en gruppaktivitet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Delprov 1, som svarar mot de två första lärandemålen, består i att studenten individuellt utformar en plan för en person som är i behov av rehabilitering för att åter kunna finna en plats på arbetsmarknaden.
Vid delprov 2, som primärt svarar mot det tredje och sekundärt mot det det första lärandemålet, examineras studenten via ett digitalt dokumenterat coachingsamtal med en person som befinner sig i en omställningsprocess.
Delprov 3 görs i form av en självanalys där studenten reflekterar kring sitt eget förhållningssätt och samtalsfärdigheter samt relaterar dessa till kursens teoretiska perspektiv inom rehabilitering, omställning och coaching.Detta avslutande prov svarar mot det första lärandemålet..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahlstrand, Roland (2006) Strategier i tiden Forskning i Halmstad nr 11, Högskolan i Halmstad ISSN 1400-5409; 11 (189 s)
Axelsson R, Bergroth L, A & Ekholm, J Marnetoft S-O(2009). Rehabiliteringsvetenskap – Rehabilitering till arbetslivet - I ett flerdisciplinärt perspektiv Lund: Studentlitteratur. (248 s)
Jacobs E, Harvill R, Masson R, Schimmel C (2012). Group Counseling – strategies and skills. Brooks/Cole CENCAGE Learning. (460 s).
Gjerde, Susann (2012) Coachingboken – vad, varför, hur. Lund: Studentlitteratur. (378 s).
Lundberg Kristian (2010)Yarden Brutus Östlings bokförlag Symposion (144 s).
Miller, William R & Rollnik, Stephan (2013) Motiverande samtal, Natur & Kultur. (valda delar).
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.