Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2014-09-01

Kursplan med gällandedatum 2014-09-01

Benämning

Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv

Engelsk benämning

Career Guidance from a developmental and learning perspective

Kurskod

SY171G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2014-08-15

Gäller från

2014-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY130G Vägledningens grunder (genomgången) eller SY140G Den föränderliga människan (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig kunskaper om teorier och modeller för karriärutveckling och vägledning samt att studenternas skall utveckla förmågan att bedriva vägledning byggd på existerande teoribildning. Kursens syfte är också att studenterna skall utveckla kunskap om olika perspektiv på individens lärande såväl teoretiskt som didaktiskt.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i vägledningens praktik, i dess grundläggande antaganden och i centrala begrepp inom vägledning såsom val, väljande och karriärutveckling. I kursen ingår en bred beskrivning av karriärutvecklingsteorier, där särskild vikt läggs vid relationen till olika individers och gruppers bakgrund och erfarenheter. Studenterna genomför vägledningssamtal, enskilt och i grupp, utifrån olika vägledningsmodeller och analyserar och diskuterar vägledarens och den/de vägledningssökandes roll i samtalssituationen Undervisnings- och informationsprocessen och dess didaktik behandlas översiktligt. En del av kursen är verksamhetsförlagd.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • Identifiera behov, planera och genomföra vägledningsinsatser utifrån individers och gruppers behov
  • Demonstrera sin förmåga att agera i informations- och undervisningssituationer
  • Utveckla och analysera sin förmåga att agera i vägledningssituationer

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, seminarier och övningar, enskilt och i grupp.

Bedömningsformer

Examinationen består av en individuell skriftlig hemtentamen. Dessutom skall studenten redovisa ett samtal, enskilt med metodiklärare, samt genomföra en informationsinsats till en grupp elever på praktikplatsen. Ytterligare samtal videoinspelas och redovisas i grupp utan lärarmedverkan, dessa dokumenteras i protokollform. Skriftlig dokumentation av tre gruppvägledningssamtal med analys och koppling till teorier redovisas i grupp samt bedöms av metodikläraren. Obligatorisk loggbok förs enligt anvisning under praktiken.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Andergren, Leif (2014) Samtala: Vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld ISBN 978-91-981878-0-9 TREMEDIA i Borås AB, 257 s
Bolstad, August (1998) Handbok i lärande. Studentlitteratur, ISBN 9144007531, 248 s
Boström, Lena & Svantesson, Ingemar (2007) Så arbetar du med lärstilar. Brain Books, ISBN 9185327270, 150 s
Egan, Gerard (2007) The Skilled Helper. Thomson, ISBN 0495092037, valda delar, stage II and III.
Olsson Jers, Cecilia (2012) Klassrummet som muntlig arena. Liber förlag ISBN 978-91-47-10061-3
Patton, Wendy & McMahon, Mary (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers, ISBN 9077874135, valda delar.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Innehållet i kurs 5 har en naturlig anknytning till Malmö högskolas perspektivområden. Kursen behandlar hur människor väljer eller av andra anledningar når olika utbildnings- och yrkespositioner. I det sammanhanget belyses, diskuteras och analyseras vilken betydelse klass, genus, etnicitet och miljö har för de olika val, främst avseende utbildning och yrke, som individer och grupper ställs inför. Begreppet karriärteori är till sin karaktär uppbyggt kring de ovan nämnda faktorerna och hur dessa sammanvävs till ett komplext mönster. Detta är i sin tur utgångspunkt för individens navigerande i olika valsituationer. Flera av lärandemålen riktas mot att i vägledning och lärande uppmärksamma och medvetandegöra de existerande mönstren kring perspektiven.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.