Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-08-31

Kursplan med gällandedatum 2018-08-31

Benämning

Arbetsliv och omvärld

Engelsk benämning

Working life and society

Kurskod

SY170G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-08-31

Gäller från

2018-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY161G Fördjupningsarbete (genomgången) eller SY171G Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom Studie- och yrkesvägledarutbildningen.

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande teoretiska kunskaper om begrepp som arbetsmarknadsekonomi, arbetsmarknadspolitik arbetsorganisation, samt lärande och kompetensutveckling i arbetslivet. Kursen syftar också till att studenten skall utveckla förmågan att förstå yrken och dess utövande utifrån ett kontextuellt perspektiv.

Innehåll

Kursen fokuserar på moment som behandlar arbetsmarknadsekonomins och arbetsmarknadspolitikens centrala problemställningar och huvudsakliga mål och medel. Här behandlas bland annat förhållandet mellan arbetslöshet och inflation i ett makroekonomiskt perspektiv samt den demografiska strukturens konsekvenser för arbetsutbudsutveckling i Sverige.
Under kursen behandlas arbetets organisering med utgångspunkt i begrepp som arbetsdelning, flexibilitet och arbetets förändring. Utifrån detta diskuteras och analyseras kompetensförsörjning i svenskt arbetsliv ur ett makro- och mikroperspektiv.
En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• presentera och diskutera grundläggande arbetsmarknadsekonomiska och arbetsmarknadspolitiska problem och begrepp
• redogöra för relationen mellan arbetsmarknadens funktionssätt, arbetsmarknadspolitik och yrket som studie- och yrkesvägledare.
• använda centrala begrepp och modeller för omvärldsanalyser
• göra en analys av vilken kompetens som krävs för ett yrke och dess utövare.
• göra omvärldsanalyser av yrken och dess utövande med stöd i kursens centrala begrepp.
  • visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen bygger på föreläsningar, seminarier, workshops och de erfarenheter studenterna gör under en tvåveckors praktik. Föreläsningarna ägnas åt ett flertal områden: omvärldsanalys, arbetsmarknads-ekonomi, arbetsmarknads¬politik, arbetsmarknadens funktionssätt, arbete och arbetslivs¬utveckling, arbete och teknik, arbete och organisation, lärande och kompetens¬utveckling samt begreppet yrke. Seminarierna är två till antalet, dels Omvärldsanalys och arbetsmarknad och dels Rapport arbetsliv och omvärld. Omvärldsanalys och arbetsmarknad baseras på gruppvisa presentationer och diskussionsfrågor, medan Rapport arbetsliv och omvärld baseras på parvisa presentationer av omvärldsanalyser av ett yrke. Workshoparna utgår från en intervju som studenterna gjort med någon eller några som arbetar inom det yrke de valt. Studenternas erfarenheter från praktikperioden används för att vidareutveckla och fördjupa teoretiska kunskaper från föreläsningar och seminarier.
Seminarier och workshops är obligatoriska.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom att studenten:
• fullgör uppgifter vid seminarier och workshops
• författar och presenterar Rapport arbetsliv och omvärld
• genomför föreskriven praktik och praktikuppgifter
Vid betygsbedömningen sammanvägs de olika momenten där särskild vikt läggs vid Rapport arbetsliv och omvärld. För betyget Godkänd (G) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål. För betyget väl godkänd (VG) krävs utöver vad som krävs för Godkänd att studenten visar på såväl bredd som djup i sina kunskaper gällande kursens lärandemål.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Abrahamsson Kenneth Abrahamsson Lena, Björkman Torsten, Ellström Per-Erik och Johannson Jan (red) (2002). Utbildning, kompetens och arbete, Lund: Studentlitteratur. (473s)
Arbetsförmedlingen (2017) Arbetsmarknadsutsikterna våren 2017,
http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-prognoser/Prognoser.html
Bengtsson Mattias och Berglund Tomas. (red) (2017) Arbetslivet, Lund: Studentlitteratur. (530s)
Berger Thor, Frey Carl Benedikt (2016), “Structural Transformation in the OECD: Digitalisation, Deindustrialisation and the Future of Work”, OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 193, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/5jlr068802f7-en
Eklund, Klas (2017). Vår ekonomi – en introduktion till samhällsekonomi. Lund: Studentlitteratur, (kap 5, 20s)
Ennerberg, Elin (2017) Destination employment? Contradictions and ambiguities in Swedish labour market policy for newly arrived migrants. Lund: Lund University. http://portal.research.lu.se/portal/files/24271794/Elin_Ennerberg_final.pdf
Gillberg Gunnar (2010) Individualiseringens villkor. Unga vuxnas föreställningar om arbete och självförverkligande. Skrifter från institutionen för arbetsvetenskap nr 7, Göteborgs universitet https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21996/1/gupea_2077_21996_1.pdf
Granberg Magnus (2010). Lärande i arbetsliv och organisationer. En teori- och litteraturöversikt. Pedagogisk forskning i Uppsala 156: Uppsala universitet. file:///C:/Users/adroah/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/V1AA5IZ7/FULLTEXT01.pdf
Kock Henrik (red) (2014). Lärande i arbetslivet. Möjligheter och utmaningar. En vänbok till Per-Erik Ellström. Institutionen for beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet www.liu.se/helix
Lundh Christer (2010). Spelets regler. Institutioner och lönebildning på den svenska arbetsmarknaden 1850-2010, Lund: Studentlitteratur. (384s)
SOU 2008:69. Välja rätt och välja fritt. Drivkrafter för rationella utbildningsval. Långtidsutredningen 2008, bilaga 8 till Långtidsutredningen 2008. Finansdepartementet. http://www.regeringen.se/contentassets/7ed42cb5b1ca44f38eec986c899ec282/valja-fritt-och-valja-ratt---drivkrafter-for-rationella-utbildningsval-sou-200869
Sultana Ronald G., 2013. Career management skills: Assessing for learning. Australian Journal of Career Development, 22(2), (s. 82-90).
Ulfsdotter Eriksson Ylva (2012) Yrke, Stockholm: Liber AB. (128s)
Aktuella artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.