Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
Thesis
Kurskod
SY161G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-16
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY151G Forskningsmetodik och forskningsöversikt (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska kunna genomföra ett grundläggande vetenskapligt arbete som bygger på för yrkesrollen relevanta kunskaper. Den ska främja studenternas förmåga att tillvarata och systematisera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.
Innehåll
Under denna kurs skall den studerande fördjupa sig inom något område som har anknytning till studie- och yrkesvägledning. Fördjupningen skall bygga på de kunskaper som den studerande inhämtat under den första terminens utbildning och skall ha anknytning till den framtida yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Fördjupningen sker dels genom litteraturstudier, dels genom parvist genomfört fördjupningsarbete inom ett område som bestäms i samråd med handledare. Genomförandet av detta projekt utgör en tillämpning av de metoder som studerats tidigare i utbildningen och dokumenteras skriftligt. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera ett enklare vetenskapligt problem med relevans för studie- och yrkesvägledningens område
- redogöra för viss tidigare forskning och studier inom valt problemområde
- beskriva ett lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt samt redovisa forskningsetiska överväganden
- analysera och diskutera insamlat material utifrån vetenskapliga principer
- presentera sitt fördjupningsarbete i en vetenskaplig text som är klart disponerad, formellt korrekt och språkligt godtagbar
- diskutera och försvara sitt fördjupningsarbete samt opponera på ett annat fördjupningsarbete
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av främst handledarseminarier och uppsatseminarier. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av utsedd handledare.
Bedömningsformer
Fördjupningsarbetet redovisas offentligt och diskuteras vid ett seminarium med utsedd opponent. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
För fördjupningsarbetet relevant litteratur som anges i särskild referensförteckning.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna uppmanas vid kursstarten att i sina examensarbeten beakta Malmö Högskolas tre perspektivområden.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.