Kursplan hösten 2010
Kursplan hösten 2010
Benämning
Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
Thesis
Kurskod
SY161G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2010-07-09
Gäller från
2010-09-01
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska kunna genomföra ett grundläggande vetenskapligt arbete som bygger på för yrkesrollen relevanta kunskaper. Den ska främja studenternas förmåga att tillvarata och systematisera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.
Innehåll
Under denna kurs skall den studerande fördjupa sig inom något område som har anknytning till studie- och yrkesvägledning. Fördjupningen skall bygga på de kunskaper som den studerande inhämtat under den första terminens utbildning och skall ha anknytning till den framtida yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Fördjupningen sker dels genom litteraturstudier, dels genom parvist genomfört examensarbete inom ett område som bestäms i samråd med handledare. Genomförandet av detta projekt utgör en tillämpning av de metoder som studerats tidigare i utbildningen och dokumenteras skriftligt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa de principer som ligger till grund för systematisk kunskapsutveckling i form av forskning och utvecklingsarbete
- identifiera och formulera en problemställning med relevans för yrket samt tillämpa gällande forskningsetiska regler
- välja och motivera ett utifrån det valda problemområdet lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt
- analysera, tolka och värdera insamlat material i enlighet med godtagbara principer för forsknings- och utvecklingsarbete samt dra för yrkesverksamheten relevanta slutsatser
- hantera formen för uppsatsskrivande
- redovisa och diskutera de inom examensarbetet vunna kunskaperna vid avslutande seminarium samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av främst handledarseminarier och uppsatseminarier. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av utsedd handledare.
Bedömningsformer
Examensarbetet redovisas offentligt och diskuteras vid ett seminarium med utsedd opponent.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
För examensarbetet relevant litteratur som anges i särskild referensförteckning.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna uppmanas vid kursstarten att i sina examensarbeten beakta Malmö Högskolas tre perspektivområden.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.