Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2015-01-23

Kursplan med gällandedatum 2015-01-23

Benämning

Forskningsmetodik och forskningsöversikt

Engelsk benämning

Research methods and research overview

Kurskod

SY151G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-01-23

Gäller från

2015-01-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY171G Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv (genomgången) eller SY172G Coaching i omställning och rehabilitering (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vetenskapliga metoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Vidare skall studenterna kunna översiktligt beskriva olika forskningsområden inom studie- och yrkesvägledning.

Innehåll

Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av relevans för ämnesområdet studie- och yrkesvägledning. I kursen ingår en vetenskapsteoretisk orientering och en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt. Kursen ger en översikt och exempel på nationell och internationell forskning inom studie- och yrkesvägledning. Forskningsetiska frågor behandlas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • analysera och förstå grunderna i vetenskapligt uppsatsskrivande
  • redogöra för och exemplifiera olika forskningsområden och forskningsprojekt inom studie- och yrkesvägledningens område
  • diskutera hur empiriskt material inom kvalitativ och kvantitativ metod analyseras och presenteras
  • författa ett uppsats-PM utifrån grundläggande vetenskapliga krav på problemformulering, tidigare studier, teoretisk förankring, metodbeskrivning samt forskningsetisk medvetenhet
  • diskutera och försvara ett uppsats-PM samt granska ett annat uppsats-PM

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och praktisk analys av olika vetenskapliga uppsatser.

Bedömningsformer

Bedömning sker genom en individuell hemskrivning med fokus på vetenskaplig metod och forskningsöversikt, genom författandet av ett uppsats-PM som kan ligga till grund för kommande fördjupningsarbete samt genom muntlig och/eller skriftlig analys och presentation av vetenskapliga uppsatser. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Fransson, Karin & Lindh, Gunnel (2004). Ungdomars utbildnings- och yrkesval - i egna och andras ögon. Stockholm: Skolverket. (116 s.) Tillgänglig på Internet: file:/C:/Users/lunigu/Downloads/pdf1359.pdf
Larsen, Ann Kristin (2009). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups (128 s.)
Larsson, S. (2000). Skrivandets lust och olust. I: Pedagogisk forskning i Sverige, 5 (1), 30-42. (13 s.) Tillgänglig på internet: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/larsson.pdf
Lindh, Gunnel & Lundahl, Lisbeth (2008). Den resandes ensak?: forskning om karriärutveckling och karriärvägledning. Individ, samhälle, lärande: åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning. sid. 55-70 (17 s.) Tillgänglig på internet:
http://www.forskning.se/download/18.2788325911eca60b4298000493/2008_2.pdf#page=56
Lovén, Anders (2000). Kvalet inför valet. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen (303 s.)
Lovén, Anders (2010). Behöver vi teorier inom vägledning? (15 s.) Tillgänglig på itslearning.
Lundahl, Lisbeth (2010). Att bana vägen mot framtiden. Studentlitteratur (valda delar ca 120 s.) [Läs sid 15-125, 217-231]
Skolinspektionen (2013). Studie- och yrkesvägledning i grundskolan. Stockholm: Skolinspektionen (46 s.) Tillgänglig på internet: http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/syv/kvalgr-syv-rapport.pdf
Skolverket (2013). Det svåra valet: elevers val av utbildning på olika slags gymnasiemarknader. Stockholm: Skolverket. (138 s.) Tillgänglig på Internet: file:/C:/Users/lunigu/Downloads/pdf3075.pdf
Thurén, Torsten (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber, (valda delar ca 70 s.) [Läs kapitel 1-6, 9, 13]
Widerberg, K. (2003) Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 50 s.) [Läs kapitel. 1-5]
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. (17 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Tillkommer:
Examensarbeten, väljs i samråd med kursansvarig.
Vetenskaplig tidskriftsartikel, väljs i samråd med kursansvarig.
Litteratur i samband med uppsats-PM, väljs i samråd med kursansvarig.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.