Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Sexologi: Sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete (Klinisk sexologi III)
Engelsk benämning
Sexology: Sexological Assessment and Treatment (Clinical Sexology III)
Kurskod
SX762A
Omfattning
12.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-06-01
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att kurserna från termin 1-3 är godkända.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 6 i mastersprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
Innehåll
I kursen behandlas och belyses centrala begrepp, forskning och färdigheter i relation till klinisk sexologi med fokus på förmågan att förstå, ge information, rådgivning och behandla människor med sexuella problem och sexuella dysfunktioner. Undervisningen baseras på sexologisk forskning samt klinisk sexologisk verksamhet. Utifrån studenternas professionella utgångspunkter diskuteras sexologiska frågeställningar, samt aktuella teoretiska och praktiska modeller både nationellt som internationellt för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Detta sker såväl generellt, samt riktat till olika målgrupper exempelvis vid sjukdom och/eller funktionshinder. Etiska perspektiv kopplat kliniskt sexologiskt arbete diskuteras. I olika simulerade situationer förbereds studenterna inför kliniskt sexologiskt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera sexologiska frågeställningar relaterade till sex- och samlevnadsproblem av olika uppkomst och karaktär med utgångspunkt i olika teorier,
2. värdera teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete,
3. skriva en anamnes och värdera orsakssammanhang av betydelse för det aktuella sexuella problemet samt formulera en problembeskrivning, och
4. analysera sexologiska problem utifrån aktuell forskning och upprätta en behandlingsplan.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av olika obligatoriska moment så som föreläsningar, diskussioner, seminarier, pedagogiskt rollspel, grupphandledningar, samt självständigt projektarbete i form av studiebesök inom sexologiska verksamheter. Kursen innehåller moment som seminarier och diskussioner som avser stödja studentens kunskapssökande, kritiska tänkande och problemlösning, genom att olika aspekter på sexualitet illustreras med komplexa verklighetsbaserade berättelser och situationer.
Med hjälp av pedagogiska rollspel belyses kommunikation med patient/klient, där studenten får möjlighet att utveckla sin kunskap genom reflektion över känslor, tankar och handlingar. Handledning genomförs i mindre grupper utifrån fiktiva patient-/klientfall. Studiebesök vid olika sexologiska verksamheter utförs individuellt eller i par.
Lärandemål 1-4 uppnås genom deltagande i angivna arbetsformer samt bearbetning av kursens innehåll såväl i grupp som enskilt. Lärandemålen 1 och 2 uppnås mer specifikt genom pedagogiskt rollspel, handledningsmoment, projektarbetet i form av studiebesök vid sexologisk verksamhet, samt deltagande i föreläsningar. Lärandemålen 3 och 4 uppnås mer specifikt genom pedagogiskt rollspel, handledningsmoment, deltagande i föreläsningar, seminarier och diskussioner, samt enskild skriftlig tentamen. I kursen ingår även individuella reflektionsövningar som en form av Sexual Self Acknowledgement (SSA).
Samtliga kursdagar är obligatoriska.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas individuella prestationer kopplat till lärandemål 1-4 sker delvis utifrån delaktighet via analys och reflektion vid föreläsningar, seminarier och grupphandledningsmoment och muntlig redovisning av ett självständigt projektarbete. Det självständiga projektarbetet knyts till ett obligatoriskt studiebesök vid en sexologisk verksamhet.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom pedagogiska rollspel, handledningsmoment och seminarier samt muntlig redovisning av projektarbete, som knyts till valfri sexologisk verksamhet där fokus på den individuella bedömningen är studentens förmåga att beskriva, analysera och värdera olika teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
Lärandemål 3 och 4 examineras genom pedagogiska rollspel och handledningsmoment samt individuell skriftlig tentamen där fokus på bedömningen är studentens förmåga att utifrån aktuell forskning redogöra för sexologiska anamneser, undersökningar, utredningar, diagnoser, behandlingsplaner och remissförfarande. Studentens förmåga att värdera och relatera aktuellt forskningsläge inom ämnesområdet kliniskt sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete bedöms.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras efter beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljning kan erbjudas under terminstid.
För Godkänt betyg krävs Godkänt resultat på muntlig redovisning av projektarbetet och individuell skriftlig tentamen samt att alla obligatoriska delar har genomförts med godkänt resultat. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen. Betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Almås E, Pirelli Benestad EE, (2017) Sexologi i praksis. Oslo:Universitetsforlaget. (ca 90 s. av 399 s.)
Atallah S, et al. (2016) Ethical and sociocultural aspects of sexual function and dysfunction in both sexes. Journal of sexual medicine, 13(4), 591-606. (15s)
Hall KSK, Binik YM, (eds) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. 6th ed. New York: Guilford Press. (300 s. av 536 s.)
Brotto LA, Basson R, (2014) Group mindfulness-based therapy significantly improves sexual desire in women. Behaviour Research and Therapy, 57, 43-54. (11 s.)
Brotto LA, Bergeron S, Zdaniuk B, Basson R, (2020) Mindfulness and cognitive behavior therapy for provoked vestibulodynia: Mediators of treatment outcome and long-term effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88,1, 48-64. (16s)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. (90 s. av 358 s.)
Elmerstig E, (2012) Sexuella problem och sexuella dysfunktioner. I Plantin L, Månsson S-A, (red) Sexualitetsstudier. Stockholm: Liber. (22 s. av 344 s.)
Elmerstig E, Thomtén J, (2016) Vulvar pain-Associations Between First-Time Vaginal Intercourse, Tampon Insertion and Later Experiences of Pain. Journal of Sex & Marital Therapy, 42, 707-720. Doi: 10.1080/0092623X.2015.1113589. (13 s.)
Fine SF, Glasser PH, (1996) The first helping interview- Engaging the client and building trust. Thousand Oaks, Sage Publications. (105 s. av 185 s.)
Gahm E, (red.) (2017) Praktisk sexualmedicin. Lund: Studentlitteratur. (100 s av 270 s)
Graugaard C, Giraldi AM, Mohl B. (red) (2019). Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. Köpenhamn: Munksgaard. (ca 100 s. av 1054 s)
Jackson LA, et al. (2019) Anatomy, histology, and nerve density of the clitoris and associated structures: clinical applications to vulvar surgery. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 221:519.e1-10.
Kåver A, (2016) KBT i utveckling: En grundbok i kognitiv beteendeterapi. (2:a upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. ( 200 s. av 367 s.)
Kleinplatz P J, Paradis N, Charest M, Lawless S, Neufeld M, Neufeld R, Pratt D, Ménard A D, Buduru B, Rosen L, (2018) From Sexual Desire Discrepancies to Desirable Sex: Creating the Optimal Connection, Journal of Sex & Marital Therapy, 44:5, 438-449 (11s).
Löfgren-Mårtenson L, (2012) Sexolog som yrke – mellan professionell ambivalens och Mångvetenskaplig harmoni. I: Plantin L, Månsson S-A, (red). Sexualitetsstudier Stockholm, Liber. 276-301. (25 s.)
McCool-Myers M, Theurich M, Zuelke A, Knuettel H, Apfelbacher C, (2018) Predictors of female sexual dysfunction: a systematic review and qualitative analysis through gender inequality paradigms, BMC Women's Health, 18,108.(15s)
Nilsson Schönnesson L, (2010) Sexologi och etik. I: Lundberg P.O, Löfgren-Mårtenson L (red) Sexologi, Stockholm, Liber. 445-450. (5s)
Rasmusson E-M, Plantin L, Elmerstig E, (2013) “Did they think I would understand all that on my own?” -A questionnaire study about sexuality with Swedish cancer patients. European Journal of Cancer Care, 22, 361-369. (9 s.)
Smith AE, Molton IR, McMullen K, Jensen MP, (2015) Sexual Function, Satisfaction, and Use of Aids for Sexual Activity in Middle-Aged Adults with Long-Term Physical Disability. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation, 21(3), 227-232. (6 s.)
Ventus D, et al. (2020) Vibrator-Assisted Start-Stop Exercises Improve Premature Ejaculation Symptoms: A Randomized Controlled Trial. Archives of sexual behaviour, 49,5, 1559-1573. (14s)
Vetenskapliga texter på upp till 200 sidor kan tillkomma under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt återkopplar resultatet till studenterna. Ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida, samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.