Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Sexologi: Sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete (Klinisk sexologi III)
Engelsk benämning
Sexologi: Sexological Assessment and Treatment (Clinical Sexology III)
Kurskod
SX762A
Omfattning
12.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-12-03
Gäller från
2021-02-08
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att kurserna från termin 1-3 är godkända (SX711A, SX712A, SX721A, SX722A, SX731A samt SX732A eller SX733A)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 6 i mastersprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
Innehåll
I kursen behandlas kunskaper och färdigheter i klinisk sexologi med fokus på förmågan att förstå, ge information, rådgivning och behandla människor med sexuella problem och sexuella dysfunktioner. Undervisningen baseras på klinisk sexologisk verksamhet och sexologisk forskning. Utifrån studenternas professionella utgångspunkter diskuteras sexologiska frågeställningar, samt aktuella teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete såväl generellt, samt riktat till olika målgrupper exempelvis vid sjukdom och/eller funktionshinder. I olika simulerade situationer förbereds studenterna inför kliniskt sexologiskt arbete.
Lärandemål
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera sexologiska frågeställningar relaterade till sex- och samlevnadsproblem av olika uppkomst och karaktär,
2. värdera teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete,
3. skriva en anamnes och värdera orsakssammanhang av betydelse för det aktuella sexuella problemet samt formulera en problembeskrivning, och
4. analysera sexologiska problem och upprätta en behandlingsplan.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av obligatoriska moment så som föreläsningar, diskussioner, seminarier, pedagogiskt rollspel, grupphandledningar, samt självständigt projektarbete i form av studiebesök inom sexologiska verksamheter. Kursen innehåller moment som seminarier och diskussioner som avser stödja studentens kunskapssökande, kritiska tänkande och problemlösning, genom att olika aspekter på sexualitet illustreras med komplexa verklighetsbaserade berättelser och situationer.
Med hjälp av pedagogiska rollspel belyses kommunikation med patient/klient, där studenten får möjlighet att utveckla sin kunskap genom reflektion över känslor, tankar och handlingar. Handledning genomförs i mindre grupper utifrån fiktiva patient-/klientfall. Studiebesök vid olika sexologiska verksamheter utförs individuellt eller i par.
Lärandemål 1-4 uppnås genom aktivt deltagande i angivna arbetsformer samt bearbetning av kursens innehåll såväl i grupp som enskilt. Lärandemålen 1 och 2 uppnås mer specifikt genom pedagogiskt rollspel, handledningsmoment, projektarbetet i form av studiebesök vid sexologisk verksamhet, samt deltagande i föreläsningar. Lärandemålen 3 och 4 uppnås mer specifikt genom pedagogiskt rollspel, handledningsmoment, deltagande i föreläsningar, seminarier och diskussioner, samt enskild skriftlig tentamen. I kursen ingår även reflektionsövningar som Sexual Self Acknowledgement (SSA).
Samtliga kursdagar är obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljning kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas individuella prestationer kopplat till lärandemål 1-4 sker delvis utifrån delaktighet via analys och reflektion vid föreläsningar, seminarier och grupphandledningsmoment och muntlig redovisning av ett självständigt projektarbete.
Det självständiga projektarbetet knyts till ett obligatoriskt studiebesök vid en sexologisk verksamhet. För att avgöra hur lärandemålen (1-4) uppfyllts kommer en portfolio bestående av följande examinationsmoment att bedömas:
Lärandemål 1 och 2 examineras genom pedagogiska rollspel, handledningsmoment och seminarier samt skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete, som knyts till valfri sexologisk verksamhet där fokus på den individuella bedömningen är studentens förmåga att beskriva, analysera och värdera olika teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
Lärandemål 3 och 4 examineras genom pedagogiska rollspel och handledningsmoment samt individuell skriftlig tentamen där fokus på bedömningen är studentens förmåga att redogöra för sexologiska anamneser, undersökningar, utredningar, diagnoser, behandlingsplaner och remissförfarande.
För Godkänt betyg krävs Godkänt resultat på muntlig och skriftlig redovisning av projektarbetet och individuell skriftlig tentamen samt att alla obligatoriska delar har genomförts med godkänt resultat. För Väl Godkänt betyg krävs att samtliga kriterier för godkänt betyg är uppfyllda samt att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av originalitet och metateoretisk förståelse.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen.genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Almås E, Pirelli Benestad EE, (2017) Sexologi i praksis. Oslo:Universitetsforlaget. (ca 90 s. av 399 s.)
Hall KSK, Binik YM, (eds) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. 6th ed. New York: Guilford Press. (300 s. av 536 s.)
Brotto LA, Basson R, (2014) Group mindfulness-based therapy significantly improves sexual desire in women. Behaviour Research and Therapy, 57, 43-54. (11 s.)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt KBT.
Lund: Studentlitteratur. (90 s. av 358 s.)
Elmerstig E, (2012) Sexuella problem och sexuella dysfunktioner. I Plantin L, Månsson S-A, (red) Sexualitetsstudier. Stockholm: Liber. (22 s. av 344 s.)
Elmerstig E, Thomtén J, (2016) Vulvar pain-Associations Between First-Time Vaginal Intercourse, Tampon Insertion and Later Experiences of Pain. Journal of Sex & Marital Therapy, 42, 707-720. Doi: 10.1080/0092623X.2015.1113589. (13 s.)
Fine SF, Glasser PH, (1996) The first helping interview- Engaging the client and building trust. Thousand Oaks, Sage Publications. (105 s. av 185 s.)
Gahm E, (red.) (2017) Praktisk sexualmedicin. Lund: Studentlitteratur. (100 s av 270 s)
Graugaard C, Giraldi AM, Mohl B. (red) (2019). Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. Köpenhamn: Munksgaard. (ca 100 s. av 1054 s)
Kåver A, (2016) KBT i utveckling: En grundbok i kognitiv beteendeterapi. (2:a upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. ( 200 s. av 367 s.)
Löfgren-Mårtenson L, (2012) Sexolog som yrke – mellan professionell ambivalens och Mångvetenskaplig harmoni. I: Plantin L, Månsson S-A, (red). Sexualitetsstudier Stockholm, Liber. 276-301. (25 s.)
Rasmusson E-M, Plantin L, Elmerstig E, (2013) “Did they think I would understand all that on my own?” -A questionnaire study about sexuality with Swedish cancer patients. European Journal of Cancer Care, 22, 361-369. (9 s.)
Smith AE, Molton IR, McMullen K, Jensen MP, (2015) Sexual Function, Satisfaction, and Use of Aids for Sexual Activity in Middle-Aged Adults with Long-Term Physical Disability. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation, 21(3), 227-232. (6 s.)
Vetenskapliga texter på upp till 200 sidor kan tillkomma under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida.
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.