Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Sexologi: Kropp, psyke och sexualitet
Engelsk benämning
Sexlogy: Body, Psyche and Sexuality
Kurskod
SX712C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-06-01
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 1 i mastersprogrammet i sexologi.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om sexualitetens anatomiska, fysiologiska och psykosexuella dimensioner, samt om samspelet mellan kropp, kultur och psyke.
Kursen behandlar kropp, psyke, kön och sexualitet utifrån biologiska, psykosociala, kulturella och religiösa perspektiv och vetenskapsområden. Den ger kunskaper om sexualitetens anatomiska och fysiologiska förutsättningar, om psykosexuell utveckling, samt om hur kroppen och psyket är sammanvävda i den sexuella erfarenheten. Kursens innehåll belyser vidare vikten av brett perspektivtagande i såväl aktuell forskning som i relation till klinisk praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sexualitetens anatomiska och fysiologiska förutsättningar,
2. tillämpa de teorier om sexualitet samt psykosexuell och sexuell utveckling som behandlas i kursen, och
3. analysera hur sambandet mellan kropp, kultur och psyke kan påverka sexualiteten.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten och obligatoriska seminarier. Lärandemål 1-3 uppnås genom aktivt deltagande på föreläsningar och obligatoriska seminarier. Dessutom uppnås lärandemål 1 och 2 genom ett grupparbete som i slutet av kursen redovisas för övriga kurskamrater vid ett examinationsseminarium vilket i sig innebär kunskapsutbyte.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker delvis utifrån delaktighet via analys och reflektion vid föreläsningar, diskussioner, seminarier.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom ett projektarbete i grupp. Arbetet presenteras muntligt vid examinationsseminarium. I fokus för bedömningen står studentens förmåga att kunna redogöra för sexualitetens fysiologiska förutsättningar, samt att tillämpa teorier om sexualitet och psykosexuell utveckling. Lärandemål 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift. I fokus för bedömningen står studentens förmåga att analysera betydelsen av kropp, kultur, religion och psyke för sexualiteten.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att få betyget Godkänd på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska delar, fått Godkänd både på projektarbetet och den individuella uppgiften. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella uppgiften. Betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Arnberg K, Laskar P, & Sundevall F, (red.) (2015). Sexualpolitiska nyckeltexter. Stockholm: Leopard. (100 s. av 511 s.)
Briere J N, & Scott C, (2015). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation, and treatment (2nd ed., DSM-5 update). Sage Publications, Inc. kap 1-2 s. 9-61 (52 s.)
Carlbom A, (2012) Islamisk sexrådgivning ett globalt fenomen. I: Plantin L, Månsson S-A.
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem. Bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. Kap. 5, 57- 92 (35 s)
Geels A, Roos L,(2010) Sex - för Guds skull: sexualitet och erotik i världens religioner. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Introduktion samt kap 1-3 (102 s.)
Graugaard C, Giraldi A, (2019) Seksualitet i et biologisk perspektiv. I: Graugaard C, Giraldi AM, Mohl B (Red) Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. Köpenhamn, Munksgaard. Kap. 3, 63-102. (39 s.)
Hildebrandt A, (2015) Christianity, Islam and Modernity: Explaining Prohibitions on Homosexuality in UN member States. Political Studies, 63, 852-869. (17 s.)
Johnsdotter S, (2011) Sexualitet och kultur. I: Plantin L, Månsson S-A. (Red) Sexualitetsstudier. Malmö, Liber. (31 s.)
Kellog Spadt S, Rosenbaum T, Dweck A, Millheiser L, Pillai-Friedman S, Krychman M, (2014) Sexual Health and Religion: A Primer for the Sexual Health Clinician. Journal of Sexual Medicine, 11, 1606-1619. (13 s.)
Lamb S, White L, Plocha A, (2019) Are Children Sexual?: Who, What, Where, When, and How? In Lamb S, Gilbert J (Eds). The Cambridge handbook of sexual development?: childhood and adolescence. Cambridge: Cambridge University Press. s. 17-34 (17 s.)
Tiefer L, (2004) Sex is Not a Natural Act and Others Essays. Boulder, Colo: Westview Press. Del I och II. (112 s.)
Ryan C, Jetha C, (2011) Sex at dawn: How we mate, why we stray, and what it means for modern relationships. New York: Harper Collins. (100 s. av 432 s.)
Savin-Williams R, (2019) Developmental Trajectories and Milestones of Sexual-Minority Youth. In Lamb S, Gilbert J (Eds). The Cambridge handbook of sexual development: childhood and adolescence. Cambridge: Cambridge University Press. s. 156-179 (23 s.)
Zuk M, (2013) Paleofantasy. New York: WW Norton & Co. Kapitel 7: Paleofantasy Love, s. 164-193. (29 s.)
Texter på upp till 200 sidor kan tillkomma. Till litteraturlistan tillkommer också ett ospecificerat antal sidor som väljs av studenterna själva i relation till projektarbete.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.