Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Engelsk benämning
Theory of Knowledge and Research Methodology
Kurskod
SX651B
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-02-21
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att kurserna från termin 1-3 är godkända (SX611B, SX612B, SX621B, SX622B, SX631B, SX632B eller SX633B)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 5 i masterprogrammet och är en kurs inom huvudområdet sexologi.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskap om förhållandet mellan vetenskapsteoretiska utgångspunkter, val av forskningsmetod, forskningsperspektiv och forskningsetiska överväganden i relation till forskning i sexologi och sexualitetsstudier.
Innehåll
Kursen har två fokus. Det ena utgörs av frågor om vetenskapsteori, forskningsmetoder och forskningsetik i relation till sexologi och sexualitetsstudier, medan det andra behandlar metoder för planering av forskningsprojekt inom området sexologi/sexualitetsstudier. Under kursen diskuteras hur forskningsprocessen kan betraktas som en integrerad process där till synes avgränsade delar är sammanlänkande. Skilda teoretiska utgångspunkter för vetenskaplig kunskapsproduktion och implikationer för val av metod och forskningsperspektiv diskuteras. Studenten orienterar sig inom ett självständigt valt forskningsfält och formulerar en projektbeskrivning för ett framtida forskningsprojekt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera olika vetenskapsteoretiska perspektiv,
2. argumentera för val av forskningsmetod,
3. diskutera forskningsetiska överväganden och val av forskningsperspektiv i relation till metodval och vetenskapsteoretisk ansats
4. genomföra systematiska litteratursökningar och
5. presentera en projektbeskrivning om en framtida studie.
Arbetsformer
Undervisningen genomförs delvis i föreläsningsform. Därutöver granskar och diskuterar studenterna vetenskapliga artiklar och analyserar olika vetenskapsteoretiska perspektiv i ett antal litteraturseminarier. I ett grupparbete får studenterna tillfälle att argumentera för val av forskningsmetod och att diskutera forskningsetiska överväganden och val av forskningsperspektiv i relation till metodval och vetenskapsteoretisk ansats. Under kursen presenterar studenterna även en projektbeskrivning om en framtida studie, vilket inbegriper systematiska litteratursökningar.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer görs utifrån ett antal examinerande moment, som löper genom hela kursen; en individuell paperuppgift, ett grupparbete och en individuell inlämning av en projektbeskrivning gällande ett framtida forskningsprojekt. För att bedöma om lärandemålen är uppfyllda ingår följande examinationsmoment:
1) en individuell redogörelse för och diskussion kring olika vetenskapsteoretiska synsätt baserade på en kritisk granskning av ett antal vetenskapliga artiklar på temat sexualitet,
2) ett grupparbete där studenterna utifrån ett specifikt tema planerar och strukturerar två tänkta forskningsupplägg, ett baserat på kvalitativ metod och ett baserat på kvantitativ metod. Arbetet redovisas skriftligt och muntligt och inbegriper en fördjupad diskussion kring metodval och forskningsetik i relation till vetenskapsteori,
3) en individuell projektbeskrivning gällande en framtida studie.
Närvaro vid examinationsgrundande seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvesson M, (2011) Intervjuer: genomförande, tolkning och reflexivitet. Malmö: Liber. 85-118. (33 s. av 184 s.)
Aspers P, (2007) Etnografiska metoder: att förstå och förklara samtiden. Malmö: Liber, 37-62. (25 s. av 288 s.)
Brante T, (2001) Consequences of Realism for Sociological Theory-Building. Journal for the Theory of Social Behaviour, 31(12), 167-195. (28 s.)
Bryman A, (2008) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. (50 s. av 690 s.)
Comte A, (1844/1991) Om positivismen. I: Comte, Auguste/Durkheim, Émile/Weber, Max: Tre klassiska texter. Göteborg: Bokförlaget Korpen. 7-86. (79 s. av 280 s.)
Englander M, (2016) ”The Phenomenological method in qualitative psychology and psychiary”. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. (1) 1-11. (11 s.)
Giorgi A, (1997) ”The Theory, Practice, and Evaluation of the Phenomenological Method as a Qualitative Research Procedure”. Journal of Phenomenological Psychology, 28(2), 235-260. (25 s.)
Goode E, (2010) Sex with informants as deviant behavior: an account and commentary. Deviant Behavior, 20(4), 301-324. (23 s.)
Groes-Green C, (2012) Ambivalent participation: sex, power, and the anthropologist in Mozambique. Medical Anthropology: Cross-Cultural Studies in Health and Illness, 31(1),44-60. (16 s.)
Hammersley M, (2009) Against the ethicists: on the evils of ethical regulation. International Journal of Social Research Methodology 12(3), 211-225. (14 s).
Henriksson B, Månsson S-A, (1996) Deltagande observation. I: Svensson P G, Starrin B, (Red.) Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur, 11-51, (40 s. av 262 s.)
Ingemann J H, (2016) Vetenskapsteori för samhällsvetare. Lund: Gleerups, 9-171. (162 s. av 211 s.)
Johnsdotter S, Carlbom A, (2010) Inledning. Goda sanningar? Debattklimatet och den kritiska forskningens villkor. Johnsdotter S, Carlbom A (red). Lund: Nordic Academic Press, 7-18. (11 s. av 224 s.)
Johnsdotter S, (2010) Resonemangets vindar: en intervju med Per Bauhn, professor i praktisk filosofi och samhällsdebattör. Goda sanningar? Debattklimatet och den kritiska forskningens villkor, Johnsdotter S, Carlbom A (red). Malmö: Liber, 205-222. (17 s.)
Larsson S, (2005) Kvalitativ metod: en introduktion, Forskningsmetoder i socialt arbete. I: Larsson S, Lilja J, Mannheimer K. (Red) Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (426 s.)
Linde, C (1993): “The Creation of Coherence in Life Stories: An Overview”. Life Stories: The Creation of Coherence. Oxford: Oxford University Press. 3-51. (46 s.)
Russell Bernard H, (2002) Interviewing: Unstructured and Semistructured. Research methods in anthropology, New York: Altamira Press. 202-238. (36 s.)
Searle J R, (1993) Rationality and realism, what is at stake? Daedalus 122(4), 55-83. (28 s.)
Tillkommer 200 sidor vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling görs under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida.