Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Sexualitet i ord och bild
Engelsk benämning
Sexuality in Words and Images
Kurskod
SX641B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-11-26
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Godkända kurser i masterprogrammets termin 1-3 omfattande minst 30 hp eller minst 30 hp på avancerad nivå inom något av följande huvudområde: Socialt arbete, Psykologi, Vårdvetenskap, Medicin, Sociologi, Genusvetenskap, Folkhälsovetenskap, Beteendevetenskap, Antropologi, Etnologi, Filmvetenskap, Litteraturvetenskap, Konstvetenskap.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i masterprogrammet i sexologi på programmets fjärde termin.
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall fördjupa sina kunskaper om skildringar av sexualitet i ord och bild och kunna diskutera dessa utifrån en historisk och samhällelig kontext. Internet som uttrycks- och distributionsform får särskild uppmärksamhet.
Innehåll
Kursen behandlar olika typer av sexualitetsskildringar i ord och bild. Den är upplagd med två spår, där det ena tar upp sexualitet i litteratur, konst och film ur ett historiskt perspektiv. Ämnen som tas upp här är bland annat sexuella stereotyper med tonvikt på etnicitet, erotik och sexualitet i konsthistorien, sexualitet i svensk film under efterkrigstiden och svensk filmcensur, erotisk och förbjuden litteratur, den pornografiska filmens historia och debatten om pornografi. Viss bild-, text- och filmanalys ingår i det historiska spåret. Det andra spåret behandlar samtiden och fokuserar sexualitetsskildringar på Internet. Eftersom Internet är ett stort och mångfacetterat område sker detta genom att studenterna genomför projektarbeten individuellt eller i par under vägledning av kursansvarig lärare, och slutligen redovisar sina arbeten för varandra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för hur skildringar av sexualitet i ord och bild har utvecklats och förändrats ur ett historiskt perspektiv med tonvikt på perioden efter mitten av 1900-talet,
2. analysera skildringar av sexualitet i ord och bild,
3. diskutera och reflektera över kontextuella faktorer såsom samhälle, kultur och medieutveckling påverkar skildringar av sexualitet i ord och bild, och
4. tillämpa dessa kunskaper på en samtida kontext.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt självständig projektuppgift, vilken utförs individuellt eller parvis.
Bedömningsformer
Bedömingen av studenternas prestationer sker utifrån aktiv delaktighet vid seminarier, föreläsningar och gruppdiskussioner, obligatorisk skriftlig tentamina samt obligatorisk redovisning av ett självständigt projektarbete, både muntligt och skriftligt. Eventuell frånvaro kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. För att mäta hur kunskaps-, färdighets- och lärandemål uppfylls kommer en portfolio bestående av följande examinationsmoment att bedömas:
a) muntlig presentation (i grupp eller individuellt) av projektarbete innehållande en analys av en nätbaserad skildring av sexualitet i ord och/eller bild inför övriga kursare,
b) skriftligt paper i enlighet med specifika instruktioner baserat på projektarbetet, samt
c) hemtentamen som fokuserar den historiska utvecklingen, kontextuella faktorer samt mediernas roll.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppfyller de lärandemål som angivits.
För betyget Väl Godkänd krävs att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av självständighet och metateoretisk förståelse.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Björklund, E. (2012), The Most Delicate Subject – A History of Sex Education Films in Sweden, Diss: Lunds universitet, s. 153–200, noter s. 353–365, 48 s.
Daneback, K. (2012). Kärlek och sexualitet på Internet – nya sampselsmönster i den flytande moderniteten. I L. Plantin och S-A. Månsson (red.), Sexualitetsstudier, s. 143-159, 17 s.
Dennis, K. (2009) Art/porn: a history of seeing and touching. Oxford: Berg, ca 100 s.
Dworkin, A. (2003) Pornography, i Amelia Jones (red.), The Feminism and Visual Culture Reader, London & New York, 2003, s. 387-389, 3 s.
Johnsdotter, S. (2011) “The Flow of Her Cum”: On a Recent Semantic Shift in an Erotic Word. Sexuality & Culture. Vol 15, no 2, s 179-194, 15 s.
Juffer, J. (1998) Home Sweet Pornographic Home? in At Home With Pornography: Women, Sex, and Everyday Life, New York and London: New York University Press, s. 32-68, s. 240-242, 37 s.
Larsson, M. (2008) Det förbjudnas cinéma verité: amatörpornografi på Internet i Erik Hedling och Mats Jönsson (red.), Välfärdsbilder: svensk film utanför biografen, Stockholm: SLBA, 16 s.
Larsson, M. (2012) Svarta affärer som blev vita? Om sexbutiker som sexuella rum då och nu. I L. Plantin och S-A. Månsson (red.), Sexualitetsstudier, s. 125-140, 16 s.
Lehman, P. (red.) (2006) Pornography: film and culture, Rutgers University Press, New Brunswick, N.J., s. 25-129, s. 154-167, s. 220-243, 143 s.
Löfgren-Mårtenson, L. & Månsson, S.-A. (2006), "Sex överallt, typ!": om unga och pornografi, 1. uppl., Gothia, Stockholm, 172 s.
Ryberg, I. (2012) Imagining Safe Space: The Politics of Queer, Feminist and Lesbian Pornography Stockholm: Stockholm University Press. http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:477159/FULLTEXT01.pdf s. 73-112, 40 s.//
Sigel, L. Z. (red.) (2005), International exposure: perspectives on modern European pornography, 1800-2000, Rutgers University Press, New Brunswick, N.J, s. 125-274, 150 s.
Steiner, A. (2012). Flickors åtrå och sexualitet i Katarina von Bredows romaner från 2000-talet. I S. Kärrholm & P. Tenngart (red.) Barnlitteraturens värden och värderingar, Lund: Studentlitteratur, s. 257-270, 14 s.
Ullén, M. (2009) Medierade blickar. Om porr i olika medier i Bara för dig: Pornografi, Konsumtion, Berättande, Stockholm/Sala: Vertigo, s. 142-186, 45 s.
Williams, L. (red.)(2004), Porn Studies, Durham and London: Duke University Press, s. 271-308, s. 370-400, 69 s.
Williams, L.(1999) Hard core: power, pleasure, and the "frenzy of the visible", Expanded pbk. ed., Univ. of California Press, Berkeley, s.34-92, 120-183, noter: 321-326, 327-328, 123 s.
Williams, L.(2008) Screening Sex, Durham and London: Duke University Press, s. 1-67, 112-154, 258-298 noter: 327-336, 345-353, 369-372, 151 s. 1159 s.
Referenslitteratur (för projektarbetet)
Feona Attwood (red.) (2010) porn.com: Making Sense of Online Pornography. New York: Peter Lang Publishing
Williams, L. (red.) (2004) Porn Studies, Durham and London: Duke University Press, s. 104-123
Månsson, S.-A. & Söderlind, P. (2004) Sexindustrin på nätet: aktörer, innehåll, relationer och ekonomiska flöden, Stockholm: Egalité
MindGeek: Andy, Why are Porn Performers Afraid to Talk About Internet Piracy? (13 April 2014) http:torrentfreak.com/why-are-porn-perfomers-scared-to-talk-about-internet-piracy-140413/
David Auerbach, Vampire Porn (23 October 2014) http://www.slate.com/articles/technology/technology/2014/10/mindgeek_porn_monopoly_its_dominance_is_a_cautionary_tale_for_other_industries.html
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till studenter vid nästkommande kurstillfälle.