Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Akademiskt språkbruk
Engelsk benämning
Academic Language Usage
Kurskod
SV230S
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-02-10
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskap och förståelse för akademiskt språkbruk samt utveckla förmåga att kommunicera i en akademisk kontext.
Innehåll
Undervisningen behandlar akademisk kommunikation, skriftlig såväl som muntlig. Syftet är att studenterna ska förstå de grundläggande särdragen för argumentation, stil och struktur i en akademisk kontext och kunna tillämpa detta i den egna kommunikationen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande förståelse för argumentation, stil och struktur i olika akademiska skriftliga och muntliga genrer
- visa grundläggande förmåga att kommunicera funktionellt i olika akademiska sammanhang
- kunna skriva en kortare text inom en akademisk genre
- ha utvecklat en grundläggande förmåga att analysera, beskriva och bedöma akademiskt språkbruk samt
- visa ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till den egna språkanvändningen i en akademisk kontext och till akademiskt språkbruk i allmänhet.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självständigt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter (3 respektive 4,5 hp) U/G/VG.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle.
Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur:
Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2014) Att skriva en bra uppsats, 4:e uppl. Stockholm: Liber. Valda delar.
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2015) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
Schött, K. m.fl. (2015) Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber.
Språkriktighetsboken (2016) Stockholm: Norstedts.
Svenska skrivregler (2011) Stockholm Liber. Finns också som e-bok.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material om maximalt 300 sidor tillkomma.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.