Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Akademiskt språkbruk
Engelsk benämning
Academic Language Usage
Kurskod
SV230S
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-02
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskap och förståelse för akademiskt språkbruk samt utveckla förmåga att kommunicera såväl skriftligt som muntligt i en akademisk kontext.
Innehåll
Undervisningen behandlar akademisk kommunikation, skriftlig såväl som muntlig. Syftet är att studenterna ska förstå de grundläggande särdragen för argumentation, stil och struktur i en akademisk kontext och kunna tillämpa detta i den egna skriftliga och muntliga kommunikationen
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande förståelse för argumentation, stil och struktur i olika akademiska skriftliga och muntliga genrer
- visa grundläggande förmåga att kommunicera funktionellt i olika akademiska sammanhang
- kunna skriva en kortare text inom en akademisk genre
- kunna genomföra en enklare muntlig akademisk presentation
- ha utvecklat en grundläggande förmåga att analysera, beskriva och bedöma akademiskt språkbruk samt
- visa ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till den egna språkanvändningen i en akademisk kontext och till akademiskt språkbruk i allmänhet.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självständigt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter (2 respektive 3 hp)U/G/VG samt genom muntliga uppgifter i grupp och enskilt i seminarieform (sammanlagt 2.5 hp)U/G.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället. Muntlig examination kan dock omtenteras skriftligt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur:
Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. 2014: Att skriva en bra uppsats, 3:a uppl. Stockholm: Liber. Valda delar.
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2015 Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Richard Nordberg, "Muntlig presentation och retorik. En handledning", ARC/CAS (digital resurs, 19 s.)
Referenslitteratur:
Lagerholm, P. Stilistik, Lund 2008, valda delar
Schött, K. m.fl. Studentens skrivhandbok, 2015 Stockholm: Liber.
Språkriktighetsboken, 2011[KZ4] Stockholm: Norstedts.
Svenska skrivregler, 2011, Stockholm Liber. Finns också som e-bok.
Valfri bok om "att tala"
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material om maximalt 300 sidor tillkomma.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på områdets datornät. Därutöver förekommer möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser.