UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

English and Education: Theory of Science and Academic Writing

Engelsk benämning

English and Education: Theory of Science and Academic Writing

Kurskod

EL613E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2024-09-02

Inrättandedatum

2024-04-16

Fastställandedatum

2022-05-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: EL612E English and Education: The Building Blocks of English: Sounds and Words

Huvudområde

LAENL / Engelska och lärande

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapsteori med relevans för humanistisk och utbildningsvetenskaplig forskning. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sina kunskaper om och färdigheter i akademiskt skrivande.

Med utgångspunkt i centrala epistemologiska och etiska frågeställningar diskuteras och problematiseras olika teoribildningar av central betydelse inom humaniora och utbildningsvetenskap. Särskilt fokus läggs på klass, genus, etnicitet, nation och generation som analytiska kategorier.?På urval av relevanta vetenskapliga källor som granskas, jämförs och diskuteras, synliggörs och problematiseras hur vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samverkar inom lärarprofessionen ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Kursen skapar tillfällen för studenten att vidareutveckla sin förmåga att kommunicera i akademisk kontext i enlighet med gällande konventioner och disciplinära krav samt att ge kvalificerad kamratrespons.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • problematisera och redogöra för olika teoretiska traditioner och vetenskapliga metoder med relevans för engelska och lärande
  • kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för det utbildningsvetenskapliga fältet och lärarprofessionen
  • skriva en kort sammanfattande och värderande litteraturöversikt avsedd för en akademisk kontext.
  • beskriva, analysera, värdera och ge kvalificerad respons på kamrattext utifrån syfte, mottagare, innehåll och form.

Arbetsformer

Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.

Bedömningsformer

Examinationen består av följande delar:

Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Take-Home Exam), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Skriftlig textöversikt (Written Survey), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.

Prov 3: Skriftlig kamratrespons (Written Peer Review), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.

Examinationen begränsas till fem omtentamenstillfällen.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Buskist, William, & Groccia, James E. (2011). Evidence-based teaching: Now and in the future. New Directions for Teaching & Learning, 2011(12), 105-111.

Fairclough, Norman (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. London: Routledge. (270 s.)

Giroux, Henry A. (2011). On critical pedagogy. London: Continuum. Elektronisk resurs. (98 s.).

Groccia, James. E., & Buskist, William. (2011). Need for evidence-based teaching. New Directions for Teaching and Learning, 2011(128), 5-11.

Webster, R. Scott (2009). How evidence-based teaching practices are challenged by a Deweyan approach to education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 37(2), 215-227.

Wrigley, Terry (2015). Evidence-based teaching: Rhetoric and reality. Improving Schools, 18(3), 277-287.

Artiklar och andra texter tillkommer, ca 150 sidor.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande