Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Globalisation, Sport and Health

Engelsk benämning

Globalisation, Sport and Health

Kurskod

IV602G

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för idrottsvetenskap (generella examina)

Fastställandedatum

2023-11-01

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: IV603G Perspectives on Sport in a Changing World IV604G Sport Governance – from Local to International Level

Huvudområde

LAIVA / Idrottsvetenskap

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Huvudområde Idrottvetenskap - A1F

Innehåll

Kursen syftar till att studenten vidareutvecklar sin förståelse för de mångfacetterade sätt på vilka globala processer påverkar samtida idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en kritisk medvetenhet rörande etiska och politiska dimensioner av idrott, fysisk aktivitet och hälsa i en global kontext.

Kursen tar sin utgångspunkt i olika internationella, aktuella fall för att utforska begreppen makt, etik och politik, samt förhållanden mellan den globala och lokala kontexten. Särskilt fokus läggs på:

  • Globala kontra lokala ekonomiska och politiska krafter som påverkar idrotts- och hälsofrågor
  • Globalisering och idrott som en utvecklings- och fredsstrategi, med fokus på hälsa
  • Globaliseringen av mat, fysisk (in)aktivitet och dess koppling till diabetes och övervikt

I kursen används verkliga praktiska utmaningar som yrkesutövande personer och organisationer inom fältet idrott och hälsa i en global värld möter i sin vardag. Speciellt fokus kommer att riktas åt att förstå de viktiga kulturella kontexter man möter på olika lokala nivåer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. identifiera processer rörande idrott, fysisk aktivitet och hälsa på såväl mikro- som makronivå och göra jämförelser mellan lokal och global nivå
  2. analysera etiska och politiska frågor med koppling till globaliseringen av idrott, fysisk aktivitet och hälsa
  3. kritiskt granska och diskutera relationen mellan idrott, fysisk aktivitet, och fysisk och psykisk hälsa i en global värld
  4. identifiera relevanta kompetenser för att arbeta inom fältet idrott, fysisk aktivitet och hälsa i en global värld

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, gruppövningar, studiebesök och självstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras i form av ett paper.

Betygskriterier samt villkor för betyg på hel kurs delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Dawson, Angus, ed. (2011):Public Health Ethics. Key Concepts and Issues in Policy and Practice. Cambridge: Cambridge University Press. Online access. (239 s)

World Health Organization (2008). Closing the gap in one generation. WHO. (235 s.)

Vetenskapliga artiklar och annan relevant litteratur tillhandahålls av respektive lärare motsvarande 250 sidor .

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.