Avancerad nivå
Kandidatexamen inom samhällsvetenskap eller humaniora samt Engelska 6
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Internationell migration och etniska relationer (IMER) på avancerad nivå och kan ingå i en magsterexamen med huvudområde IMER.
Kursen utforskar relationen mellan migration och medborgarskap, och de många sätt på vilka de påverkar och formar varandra: å ena sidan, hur människors rörlighet påverkar medborgarskapspolicy och -praktik i invandrings- och utvandringsländer; å andra sidan, hur medborgarskapslagstiftning påverkar människors rörlighet. Kursen är utvecklad med nära anknytning till existerande forskning på institutionen såväl som aktuella frågor och debatter i forskningsfältet. Kursen erbjuder både en generell introduktion till fältet och möjligheter för studenten att utveckla djupgående kunskap i ett underområde inom kurstemat.
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- God kunskap och förståelse för aktuella frågor inom ämnet migration och medborgarskap i både mottagande och sändande samhällen.
- Förmåga att kritiskt jämföra och granska olika sätt att definiera och teoretisera relationen mellan migration och medborgarskap.
- Förmåga att sammanfatta och kritiskt reflektera kring forskningsfältet migration och medborgarskap.
- Förmåga att formulera och utveckla ett originellt forskningssyfte inom fältet migration och medborgarskap på basis av sekundärkällor.
- Förmåga att genomföra en självständig analys på basis av utvalt relevant material av sekundärkällor.
- Förmåga att presentera forskning på god akademisk engelska.
- Förmåga att kritiskt bedöma ens egen och andras forskning.
Kursen baseras på aktivt och informerat deltagande av studenten. Kursen blandar föreläsningsorienterade element med studentledda presentationer och diskussioner. Den inkluderar också handledningsseminarier i grupp. Seminarier har obligatorisk närvaro. Studenten kommer att spendera merparten av tiden med självständigt arbete och förväntas komma väl förberedd till varje lektion.
Lärandemål 1-3 bedöms via en individuell portfolio av muntliga och skriftliga uppgifter (7,5 hp) som betygsätts godkänd eller underkänd (G eller U). Lärandemål 1-7 bedöms via ett individuellt skrivet kurspaper (7,5 hp) som betygsätts A-U.
- Cooper, F. (2018) Citizenship, Inequality and Difference: Historical Perspectives. Princeton: Princeton University.
- Shachar, A., Bauböck, R., Bloemraad, I. and Vink, M. (eds.) (2017) The Oxford Handbook of Citizenship. Oxford: Oxford University Press – Selected chapters.
- Journal articles (ca 700 pp).
Additional books, articles and electronic sources will be selected by the individual student for the paper assignment.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.