Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2027

Kursplan hösten 2027

Benämning

Verksamhetsförlagd utbildning III

Engelsk benämning

Teacher-supervised Placement III

Kurskod

VU723A

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-10-29

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU222A Verksamhetsförlagd utbildning II (godkänd)

Eller motsvarande.Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-förskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och förskolans verksamhet.

I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar förskolans och förskollärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att undervisning, ledarskap, kommunikation, sociala relationer, förskolans värdegrund och uppdrag är centrala i kursen. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-förskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att observera och delta i undervisning, i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över etiska perspektiv, vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.

I denna kurs förväntas studenten att med beaktande av barns behov, intressen och förmågor planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisning. Därmed prövar och utvecklar studenten sitt pedagogiska ledarskap i relation till barns lärande samt i enlighet med gällande styrdokument. Andra fokus är jämställdhets – och jämlikhetsperspektiv i enlighet med förskolans värdegrund, barns villkor och förutsättningar i dagens samhälle. Studenten ska använda ämnes- och didaktikkunskaper samt teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • med beaktande av barns behov, intressen och förmågor, planera, leda, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser, där lek, lärande och omsorg förenas, förankrat i förskolans styrdokument med ämnes- och didaktikkunskaper samt kopplingar olika teoretiska perspektiv
  • samarbeta med barn och vuxna för att främja jämställdhet och jämlikhet i enlighet med förskolans värdegrund och uppdrag samt kritiskt värdera erfarenheterna i relation till styrdokument och lagstiftning
  • kritiskt värdera den egna professionsutvecklingen utifrån barns villkor och förutsättningar i dagens samhälle med kopplingar till förskollärarens ansvar och förskolans uppdrag samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Arbetsformer

Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.

Som förskollärare krävs att kunna aktivt delta i verksamhetens alla moment för att kunna stötta barnen i deras utveckling. Förskolläraryrket omfattar ansvar för barnets hela vistelsetid på förskolan, vilket också innebär god kommunikation med vårdnadshavare och andra berörda.

Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och förskolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. I arbetsuppgifterna ingår att vara en pedagogisk ledare och ansvarig för barns utbildning och lärande, men också att ansvara för omsorg och omvårdnad.

Studenten tar aktiv del i förskolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, dokumentation och utvärderingsarbete, utvecklingssamtal, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar. Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, både självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare samt dokumenterar denna löpande.

I ett flerpartssamtal reflekterar studenten över genomförd undervisning tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål.

Bedömningsformer

Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för samtliga lärandemål.

Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplaneringar, studentens undervisning observerad av vfu-lärare samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal

Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet

Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper

God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

-

Övrigt

Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.

Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.

Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.

För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.