Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Godkända kurser: PD102A Visualiserings- och presentationstekniker
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande förståelse för designprocessen inom produktutveckling. Studenten utvecklar grundläggande kunskaper och färdigheter inom designmetodik genom att lära sig några av de vanligaste förekommande designmetoderna inom produktdesign samt utvecklar en förståelse för vanligt förekommande moment inom designprocessen genom ett tillämpat projekt.
- Grundläggande designmetoder som t.ex. brief, funktionsanalys, kravspecifikation, imageboards
- Idegenereringsmetoder
- Grundläggande produktsemiotik med fokus på de semantiska funktionerna och tredimensionell gestaltning
- Grundläggande verkstadsteknik och prototypskapande i olika skissfaser
- Tillämpat projekt
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten, i relation till ett tillämpat designprojekt:
- i skrift kunna formulera en projektidé samt kunna analysera designrelaterade problemställningar och behov
- kunna tillämpa några olika idégenereringsmetoder
- kunna visualisera idéer och formgivning i olika faser samt kunna bedöma nivå och lämplighet på vald visualiseringsmetod
- visa kännedom om de semantiska funktionerna och kunna använda sig av dessa vid formgivning.
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd av föreläsningar och seminarier, och ett självständigt projekt med tillgång till handledning.
Bedömningsformer
För att bli godkänd på kursen krävs:
Designmetodik (3,5hp)
Godkända skriftliga inlämningar (2 st), samt godkända muntlig redovisningar vid seminarium (2 st) (lärandemål 1 och 2)
Form- och produktutveckling (4hp)
Godkända visualiseringar, skisser och skissmodeller i olika faser (lärandemål 3 och 4)
Kurslitteratur
Wikberg Nilsson, Åsa, Ericson, Åsa & Törlind, Peter (2015). Design: process och metod. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
Ytterligare artiklar och, texter och annat undervisningsmaterial (omfattning ca. 75 sidor) kommer att distribueras via kursens lärplattform.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.