Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Religion och lärande: Populärkultur, medier och sexualitet

Engelsk benämning

Religion and Education: Popular Culture, Media, and Sexuality

Kurskod

RL704C

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för ämneslärarprogrammet

Fastställandedatum

2025-03-28

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL703C Religion och lärande: Nya religioner i en sekulariserad värld (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.

I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om populär- och ungdomskultur, medier och identitetskonstruktion. Kursen syftar också till att studenten inom ramen för religionskunskapsämnet fördjupar sina kunskaper om etik, livsfrågor och livsstil, sexualitet, relationer, normer och värden. Studenten fördjupar även sina kunskaper om bedömning, utvärdering och dokumentation.

I kursen analyserar studenten ömsesidiga förhållanden mellan religion och media, populär- och ungdomskultur och hur dessa kan bidra till eller utmana religionsundervisningens innehåll. Fokus ligger också både på den enskilda individens livsvärld och på elevens livsfrågor. Sexualitet och relationer samt könade maktfrågor utgör en central del i kursen. Didaktiska frågor och val kopplas genomgående till kursens teoretiska innehåll. Studenten fördjupar kunskaper om bedömning genom att granska den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. identifiera och analysera hur ungdomars meningssökande tar sig uttryck i och genom olika medier samt relatera detta till etiska förhållningssätt och värdegrundsfrågor
  2. presentera och använda olika teorier om populär kultur, ungdomskultur och medier
  3. planera och presentera undervisning om sex, samtycke och relationer utifrån ett normmedvetet perspektiv
  4. presentera, motivera och teoretiskt förankra didaktiska val i undervisningssammanhang relaterade till kursens innehåll
  5. analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, workshops, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 & 2.

Prov 2: Muntlig och skriftlig redovisning (Written and Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.

Prov 3: Muntlig och skriftlig redovisning (Written and Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4 och 5.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Alvstad, Erik (2010). Encounters Between Believers and Non-Believers in a Symbolic Universe: Religious Dialogue and Controversy on the Internet. Nordic Journal of Religion and Society 23, no. 1: 71–86.

Darj, Frida & Hedvig Nathorst-Böös (2011). HBT & Heder. En intervjustudie om unga HBT-personer som lever i familjer med hedersnormer. Alma Europa & RFSL Ungdom. (191 s.)

Jönsson, Anders. (2013). Lärande bedömning. Gleerups. (Urval i samråd med kursledare, 100 s.)

Klassen, Chris (2014). Religion & Popular Culture: A Cultural Studies Approach.: Oxford University Press. (227 s.)

Lindgren, Simon (red.) (2015). Ungdomskulturer. Gleerups. (172 s.)

Lundahl, Christian (2014). Bedömning för lärande. Studentlitteratur. (Urval i samråd med kursledare, 100 s.)

Tillkommer ca 700 s övrig litteratur tex. om sex och samlevnad i olika religioner i samråd med examinator och relaterat till val av examinationsuppgifter.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.