Grundnivå
30 hp avklarade kurser inom samhällsvetenskap eller humaniora, samt Engelska 6
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Kursen fortskrider i tre steg. Den första modulen (2.5 hp) presenterar förutsägelser och rön från tidigare forskning om territoriella konflikter. Den andra modulen (2.5 hp) fokuserar på de separatistiska och irredentistiska krig som utbröt i Eurasien efter Sovjetunionens upplösning. Den tredje modulen (10 hp) handlar om att utsätta antingen de generella teorierna eller specifika empiriska fall för kritisk prövning.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
1. återge begrepp och teorier som är relevanta för att förstå nationalism och territoriella konflikter;
2. redogöra för empiriska förhållanden rörande olika gränskonflikter i postsovjetiska Eurasien;
3. kritiskt jämföra teoretiska förutsägelser och empiriska skeenden inom ramen för kursens tema;
4. utvärdera potentiella orsaker bakom och möjliga lösningar på regionens territoriella konflikter;
5. formulera argument i ett akademiskt format och bidra till en gemensam lärandemiljö.
Kursen löper på heltid och är distans-baserad. Undervisningen kretsar kring föreläsningar, inlämningsuppgifter, och interaktiva diskussioner. Utöver dessa kontaktmoment, förutsätts att studenterna ägnar sig åt egen inläsning och egna förberedelser inför kursens examinationsmoment.
Modul 1 (2.5 hp ) samt lärandemål 1 och 5 bedöms genom aktivt deltagande i interaktiva online diskussioner eller genom individuell inlämningsuppgift. Betygsskalan är G – U.
Modul 2 (2.5 hp) samt lärandemål 2 och 5 bedöms genom aktivt deltagande i interaktiva online diskussioner eller genom individuell inlämningsuppgift. Betygsskalan är G – U.
Modul 3 (10 hp) samt lärandemål 3 till 5 bedöms genom en problem-baserad gruppövning och en individuell hemtentamen. Betygsskalan är A – B – C – D – E – U.
Alla tre moduler måste passeras för att få ett helkursbetyg. Det avgörs genom den sista modulen. Utöver det ordinarie hemtentamenstillfället, erbjuds två extra tillfällen samma termin att lämna in hemtentamen. Examinator kan, i konsultation med enheten för pedagogiskt stöd, avvika från ordinarie examinationsformer för att student med funktionsnedsättning ska kunna bedömas på lika villkor.
Kaufman, S. 2001. Modern Hatreds: The Symbolic Politics of Ethnic War. Ithaca: Cornell University Press. [280 sidor].
Siroky, D. 2011. “Explaining Secession” in A. Pavkovic & P. Radan (eds.) The Ashgate Research Companion to Secession. Burlington: Ashgate. [35 sidor]
Varshney, A. 2007. “Ethnicity and Ethnic Conflict” in C. Boix & S. Stokes (eds.) The Oxford Handbook of Comparative Politics. Oxford: Oxford University Press. [20 sidor]
-- Ett stort antal obligatoriska artiklar och bokkapitel tillkommer, motsvarande ungefär 1000 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.