Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Elevtexter - Bedömning och språkutveckling i modersmålsundervisningen

Engelsk benämning

Learner texts: Assessment and Language Development in L1 Teaching

Kurskod

KS188F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2009-11-27

Fastställandedatum

2025-04-29

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde.

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att analysera, stödja och bedöma elevers språkutveckling utifrån det egna språkets struktur och förutsättningar. Studenterna ska vidare utveckla sina kunskaper om vad lärande på modersmålet respektive ett andraspråk kan innebära för språkutvecklingen.

I kursen behandlas frågor om processorienterade lärandemiljöer samt undervisningens villkor och utformning med fokus på modersmål och andraspråket. Kursdeltagarna lär sig använda analys av språket i elevers textproduktion som ett redskap för att bedöma dels hur långt eleverna hunnit i sin språkutveckling, dels hur lärar- och kamratstödet för den fortsatta språkutvecklingen kan utformas. I samband med detta studeras likheter och skillnader som föreligger i språkinlärning på modersmålet och andraspråket och sociokulturella aspekter i relation till lärande, språkutveckling och begreppsbildning. I kursen diskuteras också olika sätt att skapa språkutvecklande läromiljöer i undervisningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för samt exemplifiera likheter och skillnader mellan utvecklingen av modersmål och andrapråk
  2. kunna genomföra en elementär analys av barns eller ungas textproduktion i tal eller skrift med särskilt forkus på språkliga strukturer
  3. utifrån en analys av en elevs textproduktion kunna föreslå hur lärar- och kamratstödet för dennes fortsatta språkutveckling kan utformas
  4. kunna föreslå former för dokumentation av elevers språkutveckling
  5. beskriva och förklara sociokulturella faktorers betydelse för samspelet mellan lärare och elever och hur dessa påverkar undervisningens utformning.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och kursträffar. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligatoriska campusförlagda träffar.

Bedömningsformer

Den första examinationsdelen består i en individuell muntlig och skriftlig redovisning där studenten redogör för likheter och skillnader mellan första- och andraspråkutveckling samt vilken betydelse modersmålsutvecklingen kan ha för språk- och kunskapsutveckling på andraspråket. Den andra examinationsdelen består i en parvis genomförd skriftlig analys av en flespråkig elevs språkproduktion i vilken ges förslag på hur man fortsättningsvis kan stödja elevens språkutveckling samt ett uppföljande seminarium där slutsatserna diskuteras. Den tredje examinationsdelen består i en individuellt genomförd, skriftlig analys av en elevtext skriven på studentens modersmål, där studenten efter genomförd analys diskuterar sociokulturella faktorerers påverkan när det gäller val av innehåll och arbetssätt i undervisningen.Texten ventileras vid ett uppföljande seminarium.

Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Abrahmsson, Tua och Bergman, Pirkoo (2005) . Tankarna springer före. HLS förlag (130 s)

af Geijerstam, Åsa, Liberg, Caroline, Engblom, Charlotte, Folkeryd, Jenny och Rasmusson, Maria (2024). Skrivande i tidiga skolår. Gleerups. (200 s.)

Gibbons, Pauline (2006) Stärk språket. stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetsssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren (200 s)

Hessel, Agnéta och Ekberg, Camilla (red.) (2011). Nya perspektiv ger nya möjligheter. Holmbergs förlag. (120 s.)

Jönsson, Anders (2023). Lärande bedömning. Gleerups. (170 s.)

Nordberg, Ann (2023). Språkutveckling på gång. Lärarförlaget. (89 s.)

Skolverket (2022). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.

Skönlitteratur omfattande 250 sidor

Valbar litteratur omfattande 500 sidor

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.