Grundnivå
Grundläggande behörighet
HSHRA Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs.
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå från ett tvärvetenskapligt perspektiv. Kursen består av två delkurser.
Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Rehabiliteringsarbetets olika delar belyses liksom förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete och olika rehabiliteringsaktörers insatser. Därutöver diskuteras i kursen kopplingen mellan arbetslinjen och arbetsförmåga och hur individen som befinner sig i arbetsinriktad rehabilitering påverkas av denna koppling.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering, bemötandets betydelse och olika aktörers samverkan. Därutöver inhämtas kunskap om vad ett intersektionellt perspektiv på funktionshinder och rehabilitering kan innebära. Vidare belyses stress i arbetslivet, arbete med stöd, samt den alternativa arbetsmarknaden.
Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar,
- redogöra för arbetssätt, metoder och modeller i olika delar av rehabiliteringsarbetet,
- förklara kopplingen mellan begreppen arbetslinjen, arbetsförmåga och arbetsinriktad rehabilitering, och
- problematisera rehabiliteringsarbetets olika delar på individ-, professions- och samhällsnivå.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering,
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar, och
- identifiera aktörer på den alternativa arbetsmarknaden.
Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Kursen är en internetbaserad distansutbildning där studenterna bedriver självstudier för att uppnå lärandemålen. Lärandemål 1-4 tränas genom att studenten tar del av skrivna eller inspelade föreläsningar, egna studier och diskussionsforum.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Kursen är en internetbaserad distansutbildning där studenterna bedriver självstudier för att uppnå lärandemålen. Lärandemål 1-4 tränas genom att studenten tar del av skrivna eller inspelade föreläsningar, egna studier och diskussionsforum.
För att träna lärandemål 4 söker även studenterna upp information om en individverksamhet inom den alternativa arbetsmarknaden som de presenterar och diskuterar skriftligt.
Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom bedömningen av två skriftliga individuella inlämningsuppgifter där den ena berör förebyggande arbetsmiljöarbete och den andra socialrätt. Fokus i bedömningarna av uppgifterna ligger på studentens förmåga att beskriva, reflektera över och använda tillämpbara lagar och förordningar. Lärandemål 2, 3 och 4 examineras genom individuell bedömning av en individuell skriftlig examination. Fokus ligger på studentens förmåga att förklara, redogöra för och reflektera över begrepp och modeller samt studentens förmåga att problematisera och reflektera över rehabiliteringsinsatser på olika nivåer. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledningen.
För att bli godkänd på delkurs 1 krävs betyget godkänt på både den skriftliga individuella examinationen och samtliga individuella inlämningsuppgifter. För betyget väl godkänt på delkurs 1 krävs väl godkänt på det skriftlig individuell examinationen samt godkänt på övriga uppgifter.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom individuell bedömning av en individuell skriftlig examination. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utifrån ett helhetsperspektiv beskriva och analysera individers livsförändringar, identifiera olika problemområden och diskutera möjliga rehabiliteringsinsatser vid sjukdom eller funktionsnedsättning. Lärandemål 2 examineras genom en individuell, skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva och analysera individers upplevelser och livsförändringar vid sjukdom eller funktionsnedsättning. Lärandemål 4 examineras genom en individuell, skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att identifiera och presentera aktörer på den alternativa arbetsmarknaden. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledningen.
För att bli godkänd på delkurs 2 krävs betyget godkänt på både den skriftliga individuella examinationen och samtliga individuella inlämningsuppgifter. För betyget väl godkänt på delkurs 2 krävs väl godkänt på det skriftlig individuell examinationen samt godkänt på övriga uppgifter.
För att blir godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på båda delkurserna. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt på båda delkurserna.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Arvidsson E, (2019) Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Malmö: (3 uppl) Gleerups Utbildning AB. 190 s.
Bakker AB, Demerouti E, (2014) Job Demands – Resources Theory I Chen PY, Cooper CL (2014) Work and Wellbing. Oxford: Wiley Blackwell. (Finns via Malmö universitetsbibliotek) 28 s.
Danermark B, Gustafsson J, Norstedt M, Flyckt K (2021) Forskning i korthet: KTillgängligt arbetsliv. Stockholm: Forte. Finns tillgänglig på weben. 8 s.
Gustafsson J, (2014) Supported employment i en svensk kontext : förutsättningar när personer med funktionsnedsättning når, får och behåller ett arbete. Diss. (sammanfattning) Örebro: Örebro universitet. Finns tillgänglig på weben. 98 s.
Günzel M, Zanderin L, (2012) Arbetsmiljörätt och rehabilitering (3. uppl.). Malmö: Liber. 176 s.
Lanstad B J, Vinberg S (2023) Rehabilteringsvetenskap. Perspektiv och aktörer och strategier för hälsa och arbetslivet. Lund. Studentlitteratur. 200 s
Aktuell lagtext, arbetsmaterial offentliga utredningar och forskningsrapporter tillkommer. 400 s.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Lanstad B J, Vinberg S (2023) Rehabilteringsvetenskap. Perspektiv och aktörer och strategier för hälsa och arbetslivet. Lund. Studentlitteratur. 200 s
Norstedt M, (2019) Work and Invisible Disabilities: Practices Experiences and Understandings of NonDisclosure. Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 21, nr 1, s. 14-24. 10 s
Olofsson J, Wikström F, (Red) (2018) Unga inför arbetslivet - om utanförskap, lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Stressforskningsinstitutet, (2020) Arbetsorganisation och hälsa. Två modeller för psykosociala arbetsmilöforskning Stressforskningsinstitutets temablad. Finns tillgänglig på weben . 100 s.
Aktuellt arbetsmaterial och forskningsrapporter tillkommer ca 300 s,
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.