Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831. Kursen ingår i förskollärarexamen.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser utifrån identifierade problem och behov i förskolan.
I kursen planeras och genomförs ett utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. I samverkan med förskolans aktörer planeras och genomförs en utvecklingsinsats i flera steg. Utvecklingsinsatsen dokumenteras och utvärderas i en text samt presenteras och diskuteras under ett examinerande seminarium.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. formulera en målsättning för en utvecklingsinsats med stöd i tidigare forskning och teori med relevans för yrkesrollen
2. planera och motivera ett ändamålsenligt upplägg för utvecklingsinsatsen, där forskningsetiska överväganden görs kring såväl själva genomförandet som konsekvenserna av utvecklingsinsatsen
3. genomföra och dokumentera ett utvecklingsarbete, samt presentera hela processen i en vetenskaplig text som är tydligt strukturerad formellt och språkligt korrekt
4. muntligen presentera och diskutera den genomgångna processen kring utvecklingsarbetet
Arbetsformer
Undervisningen består i huvudsak av digitalt baserade föreläsningar och handledning.
Bedömningsformer
Examinationen består av en skriftlig rapport samt ett muntligt examinerande seminarium, där utvecklingsarbetet presenteras och diskuteras tillsammans med kurskamrater.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Relevant litteratur väljs i samråd med handledare utifrån utvecklingsarbetets ämnesområde och metod.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.