UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Ledarskap och organisation: Grundkurs

Engelsk benämning

Leadership and Organisation: Level 1

Kurskod

OL105C

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2025-06-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs.

Ingår i huvudområdet ledarskap och organisation på nivå 1-30 hp.

Innehåll

Ledarskap och organisation är en tvärvetenskaplig kurs som fokuserar studier av administrativa, ekonomiska, politiska, psykologiska och sociologiska faktorer som påverkar ledarskap och samarbetet i mänskliga organisationer. Studenten lär sig hur organisationer fungerar och samspelar med det omgivande samhället, samt hur de förändras och hur de inverkar på dess medlemmar och mottagare. Studenterna tränas i att arbeta med analysnivåerna individ, grupp, organisation och samhälle.

Kursen innefattar tre delar:

• En teoretisk och historisk förståelse av organisation och ledarskap.

• Ett kritiskt och reflekterande perspektiv på organisation och ledarskap.

• Grundläggande kunskap om metoder för datainsamling inom området organisationsforskning.

Lärandemål

Studenten skall:

1. kunna redogöra för ämnesdisciplinära perspektiv för att studera relationen individ – organisation - samhälle

2. kunna redogöra för den moderna organisationsteorins framväxt

3. definiera begrepp och beskriva teorier och modeller om ledarskap, grupp, organisation och organisatorisk omvärld

4. identifiera och argumentera i frågor av betydelse för ledarskap och organisation, t ex etiska frågor i ledningsarbetet

5. kunna analysera och muntligt och skriftligt redogöra för organisatoriska fenomen och utmaningar med hjälp av teorier, modeller och begrepp

6. redogöra för och diskutera olika datainsamlingsmetoder för att undersöka organisering, organisationer och omvärld

7. genomföra en mindre studie och skriva en rapport med grundläggande formaliakrav

Arbetsformer

Kursen har en pedagogisk inriktning mot erfarenhetsbaserat lärande och casemetodik. Föreläsningar varvas med gruppdiskussioner. De teoretiska studierna relateras till praktiska exempel genom olika fallbeskrivningar. Stor vikt läggs vid individuellt arbete och samverkande former i grupp. Studentaktivitet och självorganisering är ett genomgående inslag som sker via muntliga presentationer, seminarier och workshops samt genom datainsamling och fältarbete.

Bedömningsformer

Kursen examineras enligt följande:

  • Aktivt deltagande i praktikfallsseminarium med individuell skriftlig inlämning (5 hp) (UG) (lärandemål 4, 5)
  • Aktivt deltagande i källtextseminarium (2,5 hp) (UG) (lärandemål 2)
  • Individuell examination 1 (6 hp) (UV) (lärandemål 1)
  • Muntlig presentation i grupp (1,5 hp) (UG) (lärandemål 3)
  • Individuell examination 2 (7,5 hp) (UV) (lärandemål 6)
  • Självständig skriftlig rapport i grupp (7,5 hp) (UV) (lärandemål 5-7)

Samtliga lärandemål bedöms individuellt.

För betyget godkänd på hela kursen (30 hp) krävs att samtliga moment är godkända.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom att minst 15 högskolepoäng bedömts som väl godkänt.

Kurslitteratur

  • Jacobsen, D. & Thorsvik, J. (senaste upplagan). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund.
  • Johannessen, A., Tufte, P-A. & Christoffersen, L. (senaste upplagan). Introduktion till Samhällsvetenskaplig metod. Liber, Malmö.
  • Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2016). Psykologi i organisation och ledning. Studentlitteratur, Lund
  • Månsson, P. (2014). Båten i parken. Studentlitteratur, Lund
  • Pugh, D. S. (2008). Organization Theory: Selected Readings. Penguin, London
  • Sandberg, Å. (red.) (2019). Arbete & Välfärd. Ledning, personal och organisationsmodeller i Sverige. Studentlitteratur, Lund
  • Wahl, A. m.fl. (2018). Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön. Studentlitteratur, Lund

Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Inom huvudområdet Ledarskap och organisation finns flera kurser som i progression bygger på varandra. Behörighetskrav för respektive kurs anges i aktuell kursplan för var och en av kurserna.

Fordringarna för kandidatexamen i huvudområdet Ledarskap och organisation anges i aktuell examensbeskrivning som är tillgänglig via Malmö universitets webbplats.