Grundnivå
Grundläggande behörighet.
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ges som fristående kurs.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om organisation och ledarskap i ett globalt perspektiv utifrån såväl teoretiska som empiriska perspektiv.
Organisationers värld definieras inte av nationella gränser. Förändrade mönster gällande t.ex. konkurrens, utveckling av ny kunskap, samarbetsformer mellan och inom organisationer begränsas inte av avstånd eller nationella gränser. Utvecklingen har bl a lett till ett behov att förstå exempelvis ”nationella” särdrag för att effektivt bedriva verksamhet över nationella gränser. Globaliseringen innebär emellertid inte enbart att organisationer sträcker sig över nationella gränser för att kunna utöva verksamhet. Det innebär också nya förutsättningar internt inom organisationer gällande sätt att organisera och leda arbete, nya former och förutsättningar för kommunikation samt en ökad mångfald vad gäller såväl expertis, praktik och kunskap. Kursen berör även utmaningar i det interkulturella ledarskapet.
Kursen ifråga är en introduktion till organisation och ledarskap med fokus på de utmaningar och den komplexitet som globalisering medför. För att förstå utvecklingen kommer kursen inledningsvis att ge en historisk återblick med hänsyn till traditionella ledarskaps- och organisationsteorier. Syftet med kursen är att ge studerade kunskaper om organisations- och ledarskapsteoretiska perspektiv med ett fokus på globalisering med fokus på hållbarhet, mångfald, kommunikation och kultur.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Visa grundläggande kunskap om olika organisations- och ledarskapsteoretiska perspektiv.
2. Förklara och diskutera globaliserat ledarskap i förhållande till, för kursen, centrala begrepp.
3. Visa förståelse för organisationer och dess omvärld samt hur de påverkar varandra.
4. Tillämpa teoretisk grundad kunskap för att analysera och utveckla lösningar för problem kopplade till globalisering utifrån ett organisations- och ledarskapsperspektiv.
5. Kritiskt förhålla sig till diskurser om globalt ledarskap.
6. Konstruktivt bidra till diskussioner, projekt- och grupparbeten.
Föreläsningar, individuella inlämningsuppgifter, case-studier, projektarbete i grupp inkluderande skriftlig rapportering och muntlig presentation/redovisning, seminarier samt självstudier.
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell tentamen, 8 hp (A-E, U) (lärandemål: 1, 2, 3)
- Individuellt och gruppbaserat projektarbete inkluderande skriftlig och muntlig presentation/redovisning 7 hp (UG) (lärandemål: 4, 5, 6)
För godkänt betyg på kursen krävs betyget godkänd (E) respektive (G). Kursbetyget avgörs av betyget på den individuella skriftliga examinationen.
- Deresky, H. (2016). International Management: Managing Across Borders and Cultures (9th edition). Pearson Education Limited, Harlow.
Referenslitteratur
- Booth, W. C., Colomb, G. G. & Williams, J. M. (2008). The craft of research. University of Chicago Press .
- Gooderham, P., Grøgaard, B. & Nordhaug, O. (2013). International Management: Theory and Practice, Edward Elgar Publishing Limited.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.