Grundnivå
FF250A Fastighetsvetenskap: Fastighetsföretagande 7,5hp
FF252A Ekonomistyrning i fastighetsföretag 7,5hp
FF253E Real Estate Science: Service Management and Innovation 7,5hp
FF255E Real Estate Science: Real Estate Market Analysis 7,5hp
Samt FF254A Grundläggande byggnadsteknik minst 3 hp, dvs. antingen projektuppgift (2 hp) och inlämningsuppgifter (1 hp) eller tentamen (4,5 hp)
och
FF257A Fastighetsvetenskap: Fastighetsrätt med fördjupning i hyresrätt, Seminarier och inlämningsuppgifter (3hp).
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om Fastighetsföretagande med fokus på fastighets- och affärsutveckling. I detta ingår exploaterings- och detaljplanearbetet och olika entreprenadformer vid ombyggnad eller transformation av en fastighet med dess ekonomiska kalkyler. I detta ingår även att analysera fastighetsmarknaden, dess aktörer, intressenter och förutsättningar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
En befintlig byggnad utvecklas affärsmässigt med hänsyn tagen till såväl fastigheten som området. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom såväl fastighetsekonomi, bygg- och fastighetsteknik samt fastighetsrelaterad juridik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. beskriva exploateringsprocessen och tolka detaljplaner.
2. redogöra för olika entreprenadformer och utformning av förfrågningsunderlag
3. analysera ekonomiska, juridiska, tekniska och miljömässiga faktorer som påverkar fastighetsinvesteringar och utveckling av fastigheter och områden.
Färdighet och förmåga
4. söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information vid olika typer av beslut som gäller hållbar fastighets- och affärsutveckling.
5. utarbeta beslutsunderlag för olika former av fastighets- och affärsutveckling.
6. upprätta ett hyreskontrakt utifrån en specifik fastighet, dess användning, de investeringar som gjorts samt för fastighetens unika förhållanden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7. problematisera och redogöra för ingående parametrar och hållbara ekonomiska, miljömässiga, tekniska och sociala perspektiv vid olika former av fastighetsinvesteringar i affärsutveckling.
8. reflektera över etiska ställningstaganden i samband med hållbar fastighets- och affärsutveckling.
Föreläsningar, övningar, handledning, seminarium, samt projektarbete och andra självstudier.
• Individuell examination 7,5 hp (UV) (Lärandemål: 1, 2, 3)
• Skriftligt projektarbete som genomförs i grupp om två personer, individuell bedömning 5 hp (UG) (Lärandemål: 3,4,5,6,7)
• Seminarier och inlämningsuppgift, individuell bedömning: 2,5 hp (UG) (Lärandemål: 3,7,8)
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på kursen krävs dessutom väl godkänd individuell examination.
- Geltner, M. D., Miller N.G., Clayton, J. & Eichholtz, P. (2013). Commercial real estate analysis & investments 3ed edition. South-Western Cengage Learning.
- Gustafsson, C., Landeman, M. & Palm, P. (2021). Fastighetsnomenklatur, Studentlitteratur, Lund.
Utöver ovanstående litteratur ingår gällande lagtext för de områden som kursen omfattar samt material som görs tillgängligt elektroniskt eller hänvisas till.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.