Grundnivå
Termin 1 (IM441S, IM100S och IM230S) samt termin 2 (IM124S, IM233S, IM238S och IM123S) avklarade, med undantag för upp till 5 hp av IM124S eller IM123S.
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Kursens syfte är att vidareutveckla perspektiven på migrationens orsaker och konsekvenser med särskilt fokus på identitetskonstruktioner och analyser av sociala identitetskategorier såsom genus, etnicitet, ras, religion etc.
På kursen varvas föreläsningar med gruppövningar och gruppdiskussioner där teori omsätts i praktik utifrån aktuellt förankrade exempel och forskningsresultat. Metodologiskt fokuserar kursen på kvalitativ metodik och dess relation till olika teoretiska infallsvinklar.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa utvecklad förståelse för IMER-fältets strukturella och kulturella sammanhang;
- visa utvecklad förståelse för teoribildning angående identitetskonstruktion samt gemenskapers funktioner;
- visa utvecklad kunskap om kvalitativa metodologier som väger flera analytiska kategorier i analys (genus, etnicitet, ras, religion etc.);
- ha utvecklat tillägnandet av ett grundläggande kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till humanistiska och samhällsvetenskapliga teorier;
- visa utvecklad kunskap om teoretiska infallsvinklar på praktiska omständigheter (nationellt, internationellt, transnationellt).
Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.
Examination sker via individuell hemtentamen (7 hp) samt grupparbete med individuell seminariepresentation (3 hp).
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
- Ahrne, G. & Svensson, P. (red) 2011. Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber.
- Dahlstedt, M. & Neergard, A. (red). 2013. Migrationens och etnicitetens epok. Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber. Kapitel 2.
- Delmi kunskapsöversikt 2017:2Hatbrott med främlingsfientliga och rasistiska motiv.
- Sixtensson, J. 2018. Härifrån till framtiden. Om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv. Fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö unniversitet. Diss.
- Petersson, B. & Johansson, C. (red) 2013. IMER i dag. Aktuella perspektiv inom internationell migration och etniska relationer. Malmö: Liber. Kapitel 9.
- Skowronski, E. 2013. Skola med fördröjning. Nyanlända elevers sociala spelrum i ”en skola för alla”. Centrum för teologi och religionsvetenskap. Lunds universitet. Diss.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 800 sidor tillkomma i form av artiklar, texter, fallstudier eller övningsexempel.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.