Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Innehåll
Under denna kurs lär sig studenterna om den spekulativa estetikens roll i att avgränsa katastrofen; de narrativa scenarierna av händelser och spänningar (orsaker och effekter), karaktäriseringen av de inblandade personerna och aktörerna (hjältar, offer, åskådare, aktiva och passiva; mänskliga och icke-mänskliga), beskrivningen av den sociala responsen (institutioner, medel, beredskap, processer, motståndskraft); stilen på teckningar och planer ingår. Deltagarna kan använda de medier de är vana vid (teckning, foto, fiktion, film eller en kombination av dem) för att arbeta med "gestaltande" kursuppgifter.
Studenterna lär sig några av de mest framträdande filosofiska och kritiska inramningarna av katastrofer och övar sig i att analysera katastrofers subjekt, agenter, objekt och handlingar med hjälp av multimodala former av estetik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenten:
- Demonstrera kunskap om samtida inramningar av katastrofer
- Visa färdigheter i att konceptualisera och kommunicera framtidsscenarier med hjälp av visuella/audiovisuella medier och skrift
- Analysera de narrativa och estetiska formerna i katastrofscenarier
- Analysera katastrofer med hjälp av multimodala former av estetik
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops och självständiga studier av kurslitteratur.
Bedömningsformer
Studenten examineras genom två prov:
- En portfolio av kursarbeten inom katastrofanalys (HP 12; LR 1, 2, 3)
- En gruppresentation av utvalt kursarbete (HP 3; LR 2, 3, 4)
Kurslitteratur
- Angus, Ian. Facing the Anthropocene: Fossil Capitalism and the Crisis of the Earth System. New York Monthly Review Press, 2016. Print.
- Davies, Jeremy. Birth of the Anthropocene. Oakland, California: Univ of California Press, 2018. Print.
- Gil, Isabel Capeloa and Wulf, Christoph. Hazardous Future: Disaster, Representation and the Assessment of Risk. Berlin: De Gruyter, 2015.
- Keane, Stephen. Disaster Movies: The Cinema of Catastrophe. London: Wallflower, 2006. Print.
- Kingsolver, Barbara. Flight Behaviour: A Novel. London: Faber and Faber, 2013. Print.
- Reilly, Meg L. We Are Unprepared: A Novel. Don Mills, Ontario: MIRA, 2016. Print.
Kompletterande artiklar, literatur och filmer tillhandahålls.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.