Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
KSFÖE Företagsekonomi
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande förståelse för tre delmoment: (1) extern redovisning, (2) ekonomisk styrning, och (3) verksamhetsutveckling.
Syfte med extern redovisning: Att ge studenten grundläggande kunskaper kring redovisningens begrepp, principer samt den dubbla bokföringens teknik. Vidare kommer studenten även att utveckla färdigheter i att upprätta årsbokslut samt utveckla en förståelse för god redovisningssed. Relaterat till detta utvecklar studenten även förmågan att förstå hur digitala praktiker har en påverkan på dagens redovisningsarbete där fokus också läggs kring hållbar redovisning.
Syfte med ekonomisk styrning: Att ge studenten grundläggande kunskaper kring begrepp, modeller och metoder för att kunna styra en organisation, samt mäta prestationer, göra budget, och slutligen kunna utföra produkt- samt investeringskalkylering. Inom ramen för delmoment två relateras ekonomistyrning till företag och verksamheters organisering samt olika strategier (marknads-, konkurrens, och hållbarhetsstrategier) där hållbarhet och jämställdhet hanteras utifrån dagens samhälle. Relaterat till detta utvecklar studenten även förmågan att förstå hur digitala praktiker har en påverkan på dagens företag och verksamheters ekonomiska styrning. Nyttorealiseringspraktiker i offentliga och privata verksamheter (som bas för reflektion kring digitala praktikers framväxt) behandlas också inom denna del av kursen.
Syfte med verksamhetsutveckling: Att ge studenten en förståelse för hur strategiska beslut påverkar styrningen av organisationer i en digital kontext samt hur man kan arbeta med förändringsarbete (affärsmodeller samt affärsmodellinnovation) både strategiskt och operationellt inom existerande organisationer samt i utvecklandet av nya företag. Denna del av kursen ämnar ge studenten en förståelse för digitalisering och styrning samt hur man operationellt kan arbeta med innovation genom applicering av olika affärsmodellsramverk. Hållbarhet hanteras som ett centralt tema samt att etiska aspekter ligger till grund för hur studenten diskuterar existerande affärsmodeller och nya lösningar och värden som skapas. Relaterat till detta utvecklar studenten även förmågan att förstå hur digitala praktiker har en påverkan på verksamhetsutveckling inom organisationer.
Lärandemål extern redovisning:
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
1. beskriva redovisningens grunder och syftet med dess användning, samt redogöra för grundläggande begrepp och principer
2. visa på färdigheter att applicera dubbel bokföring, upprätta årsbokslut, samt utföra räkenskapsanalys
3. kritiskt reflektera över extern redovisning och dess relation till digitala praktiker och hållbar redovisning
Lärandemål ekonomisk styrning:
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
4. beskriva samt redogöra för centrala begrepp och modeller inom ekonomistyrning
5. visa på färdigheter att tillämpa olika grundläggande begrepp och modeller inom ekonomistyrning
6. visa på en förmåga att tolka och utvärdera utfall av budget vilket inkluderar olika analys- och kalkylmodeller samt prestationsmått med fokus på ekonomisk, social samt miljömässig hållbarhet
7. kritiskt reflektera över ekonomisk styrning och dess relation till digitala praktiker samt hållbarhet
Lärandemål verksamhetsutveckling:
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
8. beskriva centrala koncept inom affärsmodellering och affärsmodellinnovation, samt redogöra för verksamhetsutveckling i existerande organisationer
9. visa på färdigheter att applicera affärsmodeller och begrepp relaterat till verksamhetsutveckling
10. utvecklat en förmåga att analysera samt komma fram till lösningar för existerande problem i verksamheter utifrån kritiska, etiska och hållbarhetsaspekter
11. kritiskt reflektera över verksamhetsutveckling och dess relation till digitala praktiker och framväxande organisering i relation till kritiska, etiska och hållbarhetsaspekter
Kursen innehåller följande former:
- Case-analys
- Föreläsningar
- Seminarier
- Laborationer
- Övningstillfällen
Individuell examination extern redovisning (6 hp) (UV) (Lärandemål 1–3)
Individuell examination ekonomisk styrning (6 hp) (UV) (Lärandemål 4–7)
Grupparbete, affärsmodeller med individuell examination (3 hp) (UV) (Lärandemål 8–11)
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 9hp.
Kurslitteratur fokuserad på extern redovisning:
- Marton, J., Sandell, N. & Stockenstrand, A-K. (senaste upplagan). Redovisning. Från bokföring till analys. Faktabok med digitala verktyg. Studentlitteratur, Lund.
- Marton, J., Sandell, N. & Stockenstrand, A-K. (senaste upplagan). Redovisning. Från bokföring till analys. Övningsbok med digitala verktyg. Studentlitteratur, Lund.
Kurslitteratur fokuserad på ekonomisk styrning:
- Ax, C., Johansson, C. & Kullvén, H. (senaste upplagan). Den nya Ekonomistyrningen, bok med e-labb. Liber, Stockholm.
- Ax, C. & Kullvén, H. (senaste upplagan). Den nya Ekonomistyrningen - Övningsbok med lösningar. Liber, Stockholm.
Kurslitteratur fokuserad på verksamhetsutveckling:
- Afuah, A. (senaste upplagan). Business Model Innovation Concepts, Analysis, and Cases. Routledge, New York.
Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.