Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Kommunikation för utveckling och social förändring - Att engagera lokalsamhällen

Engelsk benämning

Communication for development and social change - Engaging communities

Kurskod

KK201C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2025-04-14

Fastställandedatum

2025-06-11

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

60 högskolepoäng inom samhällsvetenskap eller humaniora.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen är uppbyggd kring tre huvudmoduler:

1. En introduktion till historiska och samtida teorier och metoder för kommunikation för utveckling och social förändring.

2. Praktisk förståelse för sammanflätningen av makt och handlingsförmåga och hur detta inkluderar frågor om ojämlikhet, identitets- och kulturella skillnader, och de etiska överväganden som uppstår i samband med kommunikation om hållbar utveckling och social förändring.

3. Kritiska diskussioner om utmaningarna med att kommunicera effektfullt för att uppnå hållbarhet på lokal, regional och internationell nivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva centrala begrepp, teorier och historiska utvecklingar inom kommunikation för utveckling och social förändring.

2. Analysera hur man kan hantera sociala frågor och bidra till hållbar utveckling genom kommunikationsmetoder.

3. Diskutera tvärvetenskapliga perspektiv på komplexa sociala utmaningar.

4. Diskutera relationen mellan makt och handlande i kommunikationsinitiativ i relation till kommunikationsbudskap och medierepresentationer.

5. Kritiskt utvärdera kunskaper från kursen genom att diskutera aktuella samhällsfrågor.

Arbetsformer

Handledning, föreläsningar, övningar och seminarier.

Bedömningsformer

Introduktion till historiska och samtida teorier (5hp)

  • Individuell skriftlig uppgift (lärandemål 1, 2, 5)

Praktisk förståelse för relationen mellan makt och handlande (5hp)

  • Individuell skriftlig uppgift (lärandemål 1, 4, 5)

Kritiska diskussioner om utmaningarna med att kommunicera på ett slagkraftigt sätt (5hp)

  • Grupparbete som inkluderar muntlig presentation och inlämning av presentationsmaterial (lärandemål 2, 3).

Individuell bedömning av grupparbete garanteras framförallt genom studentens bidrag under klassrumspresentationen.

Slutbetyget på kursen är en sammanvägning av de tre uppgifterna. För att få VG som slutresultat på hela kursen måste minst två av tre uppgifter ha betyget VG.

Tre examinationstillfällen erbjuds under eller strax efter den termin kursen ges. Studenter som inte har slutfört kursen efter dessa tillfällen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller den litteratur och de examinationsuppgifter som är giltiga för kursen vid tidpunkten för examinationen.

Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller presentation av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omtentamen eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid ordinarie examination

Kurslitteratur

  • Dagron, Alfonso G., & Tufte, Thomas. (2006). Communication for social change anthology: Historical and contemporary readings. Communication for Social Change Consortium.
  • Flew, Terry. (2018). Understanding global media. Palgrave Macmillan.​
  • Hopper, Paul. (2018). Understanding development (2nd ed.). Polity Press.​
  • Jenatsch, Thomas & Bauer, Richard. (2016). Communication for development: A practical guide. Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC).​
  • Kothari, Uma & Cheltenham, Elise Klein. (2023). Advanced introduction to critical global development. Edward Elgar Publishing.​
  • Scott, Michael. (2014). Media and development. Zed Books.​
  • Servaes, Jan & Yusha’u, Muhammad J. (2023). SDG18 communication for all, volume 1: The missing link between SDGs and global agendas. Springer International Publishing AG.​
  • Servaes, Jan (Ed.). (2020). Handbook of communication for development and social change. Springer.​
  • Sorce, Giuliana (Ed.). (2023). Global perspectives on NGO communication for social change. Routledge.​
  • Tacchi, Jo & Tufte, Thomas (Eds.). (2021). Communicating for change: Concepts to think with. Palgrave Macmillan.​
  • Tuckey, John. (2022). Communication for development: A practical handbook. Bloomsbury Academic.

Ytterligare litteratur i mindre omfattning kan tillkomma och göras tillgänglig via kursens lärplattform.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.