Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
Inget huvudområde. Kursen ingår i Fastighetsförmedlingsprogrammet och ges som fristående kurs.
Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande förståelse för juridisk terminologi och en översiktlig kunskap om gällande rättsregler på centrala rättsområden. I kursen utvecklar studenten även grundläggande färdigheter i arbete med lagtext och annat juridiskt material samt övning i juridisk analys, juridisk problemlösning och formulerande av juridiska lösningar.
Kursen inleds med en översiktlig beskrivning av juridikens roll för upprätthållandet av rättsstaten, varvid bl.a. lagstiftningsproceduren, rättskällorna, rättsreglers uppbyggnad och relevanta domstolar presenteras. Efter en introduktion av juridisk metod och juridisk informationssökning följer undervisning på flertalet av i lärandemålen nämnda rättsområden. Tonvikten läggs på det förmögenhetsrättsliga området inom civilrätten men även grundläggande offentligrättsliga regler behandlas.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
1. grundläggande juridiska begrepp och regler inom kursens områden
2. grundläggande juridiska begrepp och regler centrala för rättsstaten, vilken utgör grunden för ett demokratiskt, hållbart och jämlikt samhälle
3. aktuella grundläggande rättsregler inom följande områden: personrätt, avtalsrätt, köprätt, fordringsrätt, krediträtt, skadeståndsrätt, försäkringsrätt, arbetsrätt, associationsrätt, fastighetsrätt, familjerätt, successionsrätt, marknadsrätt, straffrätt, processrätt, utsökningsrätt och obeståndsrätt
4. en del aktuella grundläggande rättsregler inom internationell rätt och EU-rätt med den påverkan dessa har på den svenska rättsordningen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
5. kunna analysera och kritiskt tillämpa reglerna vid lösning av juridiska problem som ligger inom kursens rättsområden
6. på ett förståeligt sätt kunna utbyta kunskaper även med personer som saknar specialkunskaper inom området
7. kunna visa hur och var man inhämtar information om rättsregler
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
8. kunna översiktligt värdera olika rättskällors betydelse.
Kursen genomförs genom s.k. ”blended learning”, där studenten på egen hand tar del i olika sorters kursmaterial både inför, under och efter schemalagda läraktiviteter samt arbetar med olika former av uppgifter både självständigt och i grupp.
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp (1hp) (UG) (lärandemål 7)
Skriftlig examination (14hp) (UV) (lärandemål 1-8)
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på kursen krävs dessutom att Skriftlig examination är väl godkänd.
- Lundberg, K., Schüldt, J., Rother-Schirren, T., Lagerstedt, A., Calleman, C., Nordell, P. J., Persson, A. H., Radetzki, M. & Zila, J. (senaste upplagan). Juridik – civilrätt, straffrätt, processrätt. Sanoma utbildning, Stockholm.
- Lundberg, K., Schüldt, J., Rother-Schirren, T., Lagerstedt, A., Calleman, C., Nordell, Persson, A. H., Radetzki, M., Zila, J. & Lunell, E. (senaste upplagan). Juridik – Civilrätt, Straffrätt, Processrätt. Övningar, rättsfall, tentamen. Sanoma utbildning, Stockholm.
Utöver ovanstående litteratur ingår gällande lagtext för de områden som kursen omfattar samt material som utdelas alternativt görs tillgängligt elektroniskt eller hänvisas till (vid undervisning och övningar eller i kursinstruktioner).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.