Grundnivå
För tillträde till terminskurs 5 ska samtliga provmoment från kurs TV333A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2501, från kurs TV334A.
ODOHA / Oral hälsa
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen
Kursen är uppbyggd kring undersökning och behandling av barn, ungdomar och vuxna. Du inhämtar kunskaper om funktionsvariationer, allmänsjukdomar samt läkemedel och dess verkningsmekanismer samt om hur dessa påverkar den orala hälsan. Du inhämtar kunskaper om hur livsstilsrelaterade faktorer kan påverka den orala hälsan och om hur hälsofrämjande insatser kan anpassas till sådana faktorer.
Även kunskaper om våld i nära relationer och tandvårdsrädsla fördjupas.
Genom klinisk färdighetsträning lär du dig att hantera mer komplexa behandlingssituationer. Du utveckla förmågan att bedöma din egen insats genom att följa upp utförda behandlingar och utvärdera resultatet av dessa. Du utvecklar dina kunskaper om personer med särskilda behov och hur de tas hand om inom tandvården. Du utvecklar även din förmåga att individanpassa kommunikation och bemötande.
Studenten planerar tillsammans med medstudent(-er) inför en hälsofrämjande utbildningsinsats för en grupp i samhället.
Under kursen genomförs verksamhetsförlagd utbildning inom allmäntandvård, vilket ger studenten möjlighet att såväl få träning i teamtandvård som att ytterligare utveckla självständighet och ett professionellt förhållningssätt. Den vetenskapliga delen i utbildningen stärks genom fördjupad undervisning i vetenskapsteori och forskningsmetodik och genom att studenten genomför en projektplan.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för hur joniserande strålning växelverkar med mänsklig vävnad och hur en röntgenbild uppkommer med hjälp av röntgen
2. förklara salutogena och psykosociala faktorers betydelse för den orala hälsan på individ- och gruppnivå
3. redogöra för de vanligaste munslemhinneförändringarna, orala tumörer och tumörliknande tillstånd
4. förklara på vilket sätt allmänsjukdomar, läkemedelsbehandlingar och funktionsvariationer hos barn och vuxna kan ha betydelse för den orala hälsan
5. redogöra för etiologi, risk- och friskfaktorer för individer med särskilda behov
6. redogöra för käksystemets funktionella anatomi samt fysiologi
7. förklara orofaciala smärttillstånds och käkfunktionsstörningars förekomst, uppkomst, diagnostik, prognos och behandling
8. redogöra för tandvårdens ansvar och lagstiftning när det gäller våld i nära relationer
9. förklara hur patienter som varit utsatta för våld och övergrepp kan identifieras i tandvårdssituationen
10. redogöra för risker för särskilt utsatta grupper avseende våld i nära relationer
11. förklara förekomst och uttryck av tandvårdsrädsla samt hur tandvårdsrädda patienter kan bemötas och behandlas
12. förklara tand- och bettutvecklingsstörningars etiologi, epidemiologi och behandling
13. redogöra för handläggningen vid olika typer av trauma mot tänder och käkar i primära och permanenta bettet samt hur munslemhinneförändringar hanteras hos barn
14. redogöra för motiverande samtal som en hälsofrämjande metod i tandvården
15. förklara forskningsmetoder samt premisser som styr val av metod
16. beskriva vetenskapsteoretiska synsätt och vetenskapliga begrepp
17. redogöra för forskningsetiska principer och lagstiftning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
18. individanpassa kommunikation och omhändertagande av patienter
19. självständigt utföra och tolka screening och grundläggande undersökning av käksystemet och dess funktion
20. utföra behandling i form av sjukdomsinformation samt instruktion i avslappnings-och rörelseträning för käksystemet
21. genomföra oral undersökning i primära och permanenta bettet, diagnostisera, utföra prognosbedömning samt presentera undersökningsresultat och förslag på terapiplanering för patienten
22. tillsammans med patient initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande insatser
23. föra dokumentation i patientjournal i enlighet med patientdatalagen.
24. i samverkan med medstudent planera för en hälsofrämjande utbildningsinsats riktad till en grupp i samhället
25. samverka med andra yrkesgrupper inom tandvård, hälso-och sjukvård och socialtjänst
26. utföra berättigandebedömning inom tandhygienistens legitimationsområde, för att självständigt utföra röntgenundersökningar på samtliga grupper av patienter inklusive barn, med minsta möjliga stråldos
27. identifiera normalanatomiska strukturer, samt kunna identifiera och göra en bedömning av olika läsioner i alveolarben som kan förekomma i intraorala röntgenbilder
28. tillsammans med medstudent formulera en vetenskaplig projektplan med relevans för huvudområdet oral hälsa samt granska och diskutera andra projektplaner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
29. självständigt analysera kvalitet och resultat av egen insats i tandvårdssituationen utifrån patientens livssituation, allmänna hälsotillstånd, könstillhörighet och etniska bakgrund
30. analysera hur värderingar och normer påverkar människosyn och människors beteende
31. analysera egen kunskap, färdigheter och förhållningssätt i mötet med andra individer och i relation till professionen och livslångt lärande
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation till exempel akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Du har klinisk färdighetsträning på universitetstandvårdskliniken och verksamhetsförlagd utbildning inom allmäntandvård där du behandlar både barn, ungdomar och vuxna under hela kursen med ökade krav på självständighet. Du kommer också att samverka i team med tandläkarstudenter på fakulteten.
Kursen omfattar tre provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, individuella samt skriftliga och muntliga gruppuppgifter egenreflektion, kamratåterkoppling, återkoppling i klinik och vetenskapligt skrivande. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten på lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut, varvid kursmål 18–27, 29–31 examineras.
- skriftlig individuell tentamen (10 hp). Varvid kursmålen 1–14 examineras.
- självständigt arbete (5 hp). Varvid kursmål 15–17, 28 examineras.
Student som underkänts i något av provmomenten ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV336A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet. Student som underkänts i skriftlig individuell tentamen ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 6.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Bringsén Å, Lindström P N. Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Liber: 2019.
- Ekberg EC, Lindfors E. Bettfysiologi för tandsköterskor och tandhygienister. Gothia Kompetens, 2022
- Henricson M, editor. Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur; 2023
- Mattsson U, Bäckman K. Oral medicin i teori och praktik. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016
- Mohlin B, Follin M, Hagberg C. Ortodonti varför, när, hur? Stockholm: Gothia Fortbildning; 2017.
- Patel R, Davidson B. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur; 2019.
- Thoresen H, Simonsen T, editors. Illustrerad farmakologi. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur; 2021.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.