UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Innovation och affärsmodeller för IoT

Engelsk benämning

Innovation and Business Models for IoT

Kurskod

DA644E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2022-05-03

Fastställandedatum

2024-04-09

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  1. Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen (minst 180 högskolepoäng) inom datavetenskap eller relaterade områden såsom datateknik, data- och informationsvetenskap, programvaruteknik, informatik, telekommunikation eller elektroteknik.
  2. Minst 15 hp i programmering.
  3. Motsvarande engelska 6 från svensk gymnasieskola.
  4. Minst godkänt betyg på kursen: Introduktion till IoT (DA640E)

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Internet of Things, masterprogram och huvudområdet Datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en Masterexamen (120 hp) i Datavetenskap.

Innehåll

Kursen innehåller:

  • Innovation och innovationsprocesser relevanta för IoT
  • Entreprenörskap/intraprenörskap
  • Förändringshantering
  • Affärsmässigt tänkande och affärsmodeller för IoT
  • Etik och hållbarhet
  • Framgångsberättelser, misslyckanden och utmaningar

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. förklara centrala begrepp, verktyg och metoder, såsom innovation och innovationsprocesser, entreprenörskap, förändringshantering, hållbarhet och affärsmodeller relevanta för IoT, och

2. förklara på vilket sätt dessa verktyg och metoder kan användas för att utveckla lösningar för olika utmaningar.

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

3. välja och använda lämpliga processer, metoder och verktyg för att utveckla och utvärdera IoT lösningar och koncept givet en utmaning

4. presentera och diskutera olika, begrepp, metoder, verktyg och lösningar relevanta för IoT innovationer på ett målgruppsanpassat sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

5. värdera information och kritiskt reflektera kring de teorier, resonemang och aktiviteter som avhandlas inom kursen, och

6. kritiskt värdera aktiviteter och resultat relaterat till IoT-innovationer, redogöra för dess möjlighet och begränsningar, samt visa utvärdera, hantera och argumentera för dess påverkan i relation till samhället, etik och hållbarhet.

Arbetsformer

Under kursens gång genomförs ett antal föreläsningar, workshops, seminarier och presentationer. Utöver detta genomförs kursen till stora delar i form av självstudier och grupparbete.

Bedömningsformer

Betygsättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:

  • Seminarier och arbetsseminarier med tillhörande inlämningsuppgifter – 5HP (UG) - examinerar lärandemål 1-3
  • Rapport – 2,5HP (UA) – examinerar lärandemål 4-6

Kurslitteratur

Referenslitteratur:

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.