UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2027

Kursplan hösten 2027

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieprojekt termin 5

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media Project Semester 5

Kurskod

KK450A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Fastställandedatum

2021-04-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV).

Huvudområde

KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Innehåll

Kursen syftar till att arbeta projektorienterat med kunskapsproduktion i ett annat sammanhang än uppsatsens akademiska målgrupp genom att problemställning, resultat och/eller analys från examensarbetet omarbetas i andra former.

Kursen syftar därmed till att fördjupa befintliga kunskaper och färdigheter i gestaltning samt tillämpningen av ett handlingsperspektiv på medier och kommunikation.

Kursen syftar även till att fördjupa studentens reflexivitet i förhållande till den egna kunskapsprocessen samt studentens framtida roll i mediesamhället.

  • Omarbeta examensarbetets problemställning, resultat och/eller analys i vald form.
  • Identifiera en målgrupp och ett sammanhang utanför uppsatsens akademiska målgrupp.
  • Tillämpning av befintliga gestaltningskunskaper i ett eget medieprojekt och ett nytt sammanhang.
  • Reflektera över den egna kunskapsprocessen och identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetens i förhållande till eget medieprojekt och det omgärdande mediesamhället.
  • Diskutera eget och andras medieprojekt gällande kunskapsproduktion, kunskapsförmedling och/eller tillämpning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Omarbeta en utvald aspekt av examensarbetet utifrån vald form och relevant målgrupp och sammanhang.
  2. Genomföra ett medieprojekt som förhåller sig till examensarbetet genom förmedling, fördjupning, och/eller tillämpning till vald målgrupp och sammanhang.
  3. Reflektera över den egna kunskapsprocessen ifråga om genomfört medieprojekt och behov av ytterligare kunskaps- och kompetensutveckling i sin framtida roll i mediesamhället.

Arbetsformer

Undervisning bedrivs genom främst genom grupparbeteeget arbete med handledning. Föreläsningar och seminarier förkommer i mindre utsträckning.

Bedömningsformer

Medieprojektet examineras i två sammanhörande uppgifter:

  1. Presentation av omarbetat examensarbete i vald form motsvarande 5 hp, vilket examinerar lärandemål 1 och 2. Detta bedöms U/G/VG.
  2. En poster som redogör och reflekterar över projektets kunskapsprocess och identifierar ytterligare behov av kunskap och kompetensutveckling, vilken examinerar lärandemål 3 och motsvarar 2,5hp. Denna bedöms U/G/VG.

Kurslitteratur

Kurslitteratur och övriga läromedel bestäms i samråd mellan student och undervisande lärare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.