Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
KSLOA Ledarskap och organisation
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Ingår i huvudområde ledarskap och organisation på nivån 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i ledarskap och organisation.
Kursen sätter fokus på konkreta situationer där människor använder och interagerar med digital teknik. Studenten använder observation och intervju i studier av digitala verksamheter, som analyseras, diskuteras och värderas utifrån psykologiska, sociala, materiella, etiska och kritiska perspektiv på organisering.
Vidare innehåller kursen reflektion över individuellt och kollektivt lärande och ledarskap: förmåga att leda sig själv, vara beredd att sätta sig in i specifika verksamheter, och att leda och göra sig ledbar i grupper och projekt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
1. praktikteori och sociomateriell organiseringsteori
2. beteendevetenskapliga teorier om ledarskap, beslutsfattande och lärande på individuell och kollektiv nivå
3. kvalitativa datainsamlingsmetoder
4. kritiska, politiska och etiska perspektiv på digitala praktiker
Efter avslutad kurs ska studenten kunna tillämpa:
5. praktikperspektiv och sociomateriella teorier för att undersöka, beskriva och analysera digitala praktiker
6. beteendevetenskapliga teorier för att undersöka brukarperspektiv och hur digital teknik används i mänskliga möten och verksamhet
7. observation och intervju som metoder för att undersöka digitala praktiker
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
8. läsa akademiska texter och artiklar och använda dem i egen argumentation
9. reflektera över, och etiskt värdera och bedöma hur förutsättningar för meningsskapande, beslutsfattande och lärande förändras när praktiker genomgår digitalisering
10. använda kritiska och etiska perspektiv för att analysera, problematisera och värdera digitala praktiker utifrån frågor om ansvar och makt, jämställdhet och exkludering
11. reflektera över eget lärande och behov av ytterligare information och lärande
12. reflektera över ledarskaps-och grupprocesser
Kursen innehåller följande former:
- Föreläsningar
- Grupparbete
- Workshops
- Seminarier
Individuell examination, 10 hp (UV) (lärandemål 1-3, 5-8)
Seminarier, 3 hp (UG) (lärandemål 4, 8-10)
Individuell reflektion, 2hp (UG) (lärandemål 11-12)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på alla examinerade moment. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell examination, 10 hp.
- Cöster, M. & Westelius, A. (senaste upplagan). Digitalisering. Liber, Stockholm.
- Jensen, M. (senaste upplagan). Ledarskapskompetens: leda, lära och utveckla. Gleerups, Malmö.
- Nicolini, D. (senaste upplagan). Practice Theory, Work, and Organization. An Introduction. OUP Oxford
- Tjora, A. (senaste upplagan). Från nyfikenhet till systematisk kunskap. Kvalitativ forskning i praktiken. Studentlitteratur, Lund
Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.