Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Ledarskap och organisation: Digitala praktiker – att förstå digitala brukssammanhang

Engelsk benämning

Leadership and Organization: Digital Practices – understanding digital technology in use contexts

Kurskod

EK135A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2024-02-05

Fastställandedatum

2024-03-25

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.

Huvudområde

KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområde ledarskap och organisation på nivån 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i ledarskap och organisation.

Innehåll

Kursen sätter fokus på konkreta situationer där människor använder och interagerar med digital teknik. Studenten använder observation och intervju i studier av digitala verksamheter, som analyseras, diskuteras och värderas utifrån psykologiska, sociala, materiella, etiska och kritiska perspektiv på organisering.
Vidare innehåller kursen reflektion över individuellt och kollektivt lärande och ledarskap: förmåga att leda sig själv, vara beredd att sätta sig in i specifika verksamheter, och att leda och göra sig ledbar i grupper och projekt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
1. praktikteori och sociomateriell organiseringsteori
2. beteendevetenskapliga teorier om ledarskap, beslutsfattande och lärande på individuell och kollektiv nivå
3. kvalitativa datainsamlingsmetoder
4. kritiska, politiska och etiska perspektiv på digitala praktiker

Efter avslutad kurs ska studenten kunna tillämpa:
5. praktikperspektiv och sociomateriella teorier för att undersöka, beskriva och analysera digitala praktiker
6. beteendevetenskapliga teorier för att undersöka brukarperspektiv och hur digital teknik används i mänskliga möten och verksamhet
7. observation och intervju som metoder för att undersöka digitala praktiker

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
8. läsa akademiska texter och artiklar och använda dem i egen argumentation
9. reflektera över, och etiskt värdera och bedöma hur förutsättningar för meningsskapande, beslutsfattande och lärande förändras när praktiker genomgår digitalisering
10. använda kritiska och etiska perspektiv för att analysera, problematisera och värdera digitala praktiker utifrån frågor om ansvar och makt, jämställdhet och exkludering
11. reflektera över eget lärande och behov av ytterligare information och lärande
12. reflektera över ledarskaps-och grupprocesser

Arbetsformer

Kursen innehåller följande former:

  • Föreläsningar
  • Grupparbete
  • Workshops
  • Seminarier

Bedömningsformer

Individuell examination, 10 hp (UV) (lärandemål 1-3, 5-8)
Seminarier, 3 hp (UG) (lärandemål 4, 8-10)
Individuell reflektion, 2hp (UG) (lärandemål 11-12)

Samtliga lärandemål bedöms individuellt.

För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på alla examinerade moment. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell examination, 10 hp.

Kurslitteratur

  • Cöster, M. & Westelius, A. (senaste upplagan). Digitalisering. Liber, Stockholm.
  • Jensen, M. (senaste upplagan). Ledarskapskompetens: leda, lära och utveckla. Gleerups, Malmö.
  • Nicolini, D. (senaste upplagan). Practice Theory, Work, and Organization. An Introduction. OUP Oxford
  • Tjora, A. (senaste upplagan). Från nyfikenhet till systematisk kunskap. Kvalitativ forskning i praktiken. Studentlitteratur, Lund

Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.