Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Information bortom skärmar

Engelsk benämning

Information beyond Screens

Kurskod

DA200B

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2024-04-09

Fastställandedatum

2024-06-27

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Informationsarkitektur för flerplattformsapplikationer (5 hp).

Huvudområden

CTDIO / Data- och informationsvetenskap, CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.

Innehåll

Kursen består av två huvuddelar:

1. Inom teoridelen undervisas viktiga teoretiska ansatser som är relevanta för nya interaktionsteknologier och inkluderar:

  • Olika interaktionsmodaliteter
  • Implicit och förkroppsligat interaktion
  • Maskininlärning för informationsarkitekter

2. Inom projektdelen lär studenterna sig om olika design- och prototypmetoder samt metoder för användarutvärdering.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. beskriva med hjälp av olika teoretiska begrepp hur olika modaliteter för människa-dator-interaktion påverkar informationsarkitekturen
2. redogöra för hur nya former av gränssnitt och maskininlärning förändrar sättet vi interagerar med information

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

3. designa nya sätt för människor att interagera med information med hjälp av olika modaliteter
4. använda och tillämpa nya interaktionslägen för informationsarkitektur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

6. välja lämplig designmetod för förkroppsligad och intelligent människa-datorinteraktion
7. diskutera och reflektera möjligheter och utmaningar med nya teknologier

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och övningar, självstudier samt projektarbete.

Bedömningsformer

Kursen bedöms genom:

  • skriftliga rapporter (4 hp, UV) (Lärandemål 1, 2, 5, 6) samt

  • grupparbete (3,5 hp, UG) och aktivt deltagande i praktiska övningar. (Lärandemål 2, 4, 5)

För betyget Godkänd krävs att samtliga ingående uppgifter genomförts och minst fått värderingen Godkänd.

För väl godkänd krävs därutöver att majoriteten av de skriftliga rapporter fått värderingen Väl godkänd.

Kurslitteratur

  • Hebron, Patrick. (2016). Machine Learning for Designers [Elektronisk resurs]
  • Nunnally, Brad & Farkas, David (2016). UX research: practical techniques for designing better products. First edition Sebastopol, Calif.: O'Reilly

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.